t25 3 wajchy do biegów

Wszystko o ciągnikach z ZSRR
rafal18
Posty: 18
Rejestracja: 27 gru 2012, 19:55

t25 3 wajchy do biegów

Post autor: rafal18 »

witam podobno Bolszewik zabierał się do montażu 3 ciej wajchy do zmiany biegów chodzi mi o zmiane przekładni polnej na szosową dodatkową wajchą tak jak w przypadku rewersu .czy ktoś to już robił i czy ma jakieś spostrzeżenia w tym temacie?myślę że był o by super redukować z 5\6 i odwrotnie bez wajchowania tam i powrót jedną wajchą
kecaj28
Posty: 25
Rejestracja: 05 gru 2012, 17:15

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: kecaj28 »

Według mnie coś takiego nie jest potrzebne, nawet z większym ciężarem pod górkę nigdy nie sprawiło mi to problemu.Nie wiem czy jest sens dotykać się skrzyni, przy której najczęściej bez modyfikacji nie wymienia się nic przez ładny okres czasu.
rafal18
Posty: 18
Rejestracja: 27 gru 2012, 19:55

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: rafal18 »

nie chodziło mi o ingerencję w skrzyni tylko zamontowanie dźwigni zmiany biegów po przeciwnej stronie dźwigni rewersu od strony siedzenia
SSaPeRR
Posty: 65
Rejestracja: 12 kwie 2012, 17:34

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: SSaPeRR »

Tu jest fotka na której widać że ktoś sam dorabiał dźwignię do rewersu i reduktora:

http://www.agrofoto.pl/forum/gallery/i ... 7156-t-25/

Może napisz i zapytaj jak to mu się sprawuje.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
pop
Posty: 798
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: pop »

Witam.Przy układzie biegów 1,2,5 i3,4,6 taka zmiana niewiele pomaga,a napewno może zaszkodzić np.przy zmianie biegu z 4 na 5 najpierw tą trzecią wajchę trzeba będzie "wrzucić"na luz.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4855
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: Bolszewik »

Myślałem o tym ale dałem sobie na razie spokój.
Widziałem że gdzieś ktoś zrobił taką przeróbkę.

Przerabiałem lewarek z jednej wajchy na dwie (rewers). Nie jest to nic trudnego. Żeby dorobić lewarek do zmiany I / II trzeba by po prostu dołożyć taki sam dodatek do "dzwonka" tylko z drugiej strony.

Wg. mnie (skrzynia 1,2,5 - 3,4,6) nie ma możliwości użycia 5 biegu. Wbiłem 5 dwa razy, pierwszy żeby sprawdzić czy działa, drugi przez pomyłkę.

https://picasaweb.google.com/1167188366 ... 9215907938

https://picasaweb.google.com/116718836 ... 9743121282

https://picasaweb.google.com/1167188366 ... 8869537026
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Witek2010
Posty: 152
Rejestracja: 07 cze 2010, 21:14

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: Witek2010 »

Dla mnie też 5 była bezużyteczna ale ostatnio jakoś jej używam często np. gdy trzeba się rozpędzić pod lekką górę a jeszcze jak się coś ciągnie to lepiej wrzucić z 4 na 5 niż odrazu na 6. Trochę wajchowania jest to prawda.
Awatar użytkownika
pop
Posty: 798
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: pop »

W transporcie bieg "5"jest niezbędny,przełączenie z "4" na "6" gdy ciągnie się kilkutonową przyczepę to masakra,chyba,że z góry*clap*.W moim przypadku,to właśnie"4" była najrzadziej wykorzystywana.Ale temat był o trzech wajchach,a nie kto jakie biegi lubi.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4855
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: Bolszewik »

Nie wiem jak Wy to robicie bo ja prędzej urwę drążek lub obiję sobie j....ka niż wbiję 5. *flower*

Zmiana 4 - 6 - 4 z przyczepą załadowaną (2,5 t żwiru + waga przyczepy czyli koło 3 ton) na asfalcie żaden problem - bynajmniej ja nie zauważyłem.

Bardziej brakuje mi 2 bo choć jest niewiele wolniejsza od 3 to jednak jest różnica. Nowsze modele które mają I nieparzystą; II parzystą są w lepszej sytuacji.

Wracając do głównego zagadnienie, można przerobić wajchę i nie jest to specjalnie trudne. Problem w tym że wszyscy albo się przyzwyczaili, albo pogodzili z tą niedogodnością, albo im się po prostu nie chce ....

Korpus "dzwonka" jest spawalny udowodniłem to powyższymi fotografiami. Spawanie zwykłą rutylową elektrodą (różową) dało dobry efekt.

Do dzieła !
Może to sposób na zarobienie kilku złociszów ?
Jak ktoś dopracuje temat to może uruchomi małą manufakturę ?

*tup*
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
pop
Posty: 798
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: pop »

Lekka przyczepa waży ok.1,5t+5t ładunku=6,5t,a bywają większe potrzeby.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4855
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: Bolszewik »

Max uciąg T-25 wynosi 3,5 tony - wszystko w temacie.

*****

W sklepach można kupić sam drążek nawrotu wraz z "palcem". Wystarczy wtedy tylko wywiercić otwór i wszystko zmontować.
Pewnie jakaś poprawka będzie potrzebna, ale na tym chyba polega ta zabawa .... *flower*

http://allegro.pl/dzwignia-kolumna-z-bl ... 05664.html
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
baro
Posty: 584
Rejestracja: 19 sty 2010, 19:17

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: baro »

^Bolszewik to co napisałeś zaraz wywoła burze odpowiedzi typu a mój rusek to i 10 ton pociągnie..... Wiadomo polak swojim ciagnikiem czy to najsilniejszą na polskiej wsi poczciwą 60siatką ruszy wszystko :D
rafal18
Posty: 18
Rejestracja: 27 gru 2012, 19:55

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: rafal18 »

zakupiłem dźwignie z rewersem i dorobiłem dźwignie po przeciwnej stronie na biegi szosowe i polne
i powiem że operacja się powiodła i się jedzie super.Teraz ruszanie z piątki a następnie 6 bez zgrzytu i wyhamowania tak jak to było wcześniej.Ciągam przyczepę jednoosiową ład. 4t +1,5t sama przyczepa i nie widzę żadnych problemów z brakiem mocy.Znajomy wozi C330 węgiel i to z dwoma przyczepami i nie narzeka. Co niektórzy z ciągnika o mocy 30 KM zrobili by albo dekorację na gospodarstwie albo mtz 82KM
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4855
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: Bolszewik »

Prosimy o zdjęcia ....

Czy napotkałeś na jakieś problemy przy dorabianiu dźwigni ?
Czy skorzystałeś z gotowej wajchy czy ją dorabiałeś ?
Jak mocowałeś dodatkową wajchę (nadspawałeś obsadę z łożyskiem jak ja ) ?
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
rafal18
Posty: 18
Rejestracja: 27 gru 2012, 19:55

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: rafal18 »

Trzecią wajchę dorabiałem sam. nic skomplikowanego, trzeba mieć po prostu trochę materiału.a wygląda to tak:płaskownik wymodelować na odpowiednią długość żeby się mieścił w wodziku do wieży z lewarkiem wspawałem tulejkę do tej tulejki wchodzi oś która łączy trzeci lewarek z wybierakiem biegów i to tyle. w podłodze trzeba wyciąć przeszkadzający materiał a blachę podłogi też przeciąć na dwie połówki żeby można ją zamontować.nie zdejmowałem pokrywy skrzyni biegów ,a płaskownik który włącza czujnik luzu obróciłem o 45stopni i dokręciłem śrubą na której jest ona zamontowana. Fotek w trakcie roboty nie robiłem .mogę zrobić jak jest gotowe, to zapodam.



https://plus.google.com/photos/11192084 ... 9333051313

parę fotek na w.w temat. dodam że z tyłu ciągnika jest :dolny zaczep podnoszony , górny zaczep ,wyjście pneumatyki, z przodu zawieszenie na pług do śniegu .
Awatar użytkownika
Witek2010
Posty: 152
Rejestracja: 07 cze 2010, 21:14

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: Witek2010 »

rafal18 napisał/a:
zakupiłem dźwignie z rewersem i dorobiłem dźwignie po przeciwnej stronie na biegi szosowe i polne
i powiem że operacja się powiodła i się jedzie super.Teraz ruszanie z piątki a następnie 6 bez zgrzytu i wyhamowania tak jak to było wcześniej.Ciągam przyczepę jednoosiową ład. 4t +1,5t sama przyczepa i nie widzę żadnych problemów z brakiem mocy.Znajomy wozi C330 węgiel i to z dwoma przyczepami i nie narzeka. Co niektórzy z ciągnika o mocy 30 KM zrobili by albo dekorację na gospodarstwie albo mtz 82KM
Zgrzytało Ci bo skrzynia nie jest synchronizowana i trzeba sprzęgłem kilka razy równać obroty skrzyni z silnikiem. Ja mogę iść od 1 do 6 i od 6 do 1 bez hamowania i nie zgrzyta. Najgorszy przeskok jest chyba z 6 na 4.
rafal18
Posty: 18
Rejestracja: 27 gru 2012, 19:55

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: rafal18 »

no dokładnie z 4 na 6 albo odwrotnie .a z 4 na 6 gorzej bo żeby się rozpędzić to trzeba na obroty wejść to wtedy nawet potrójne wysprzęglenie nie pomaga bo traktor prawie stanie w miejscu.na zimnym silniku wtedy olej gęsty w skrzyni to nie zgrzytnie ale jak się zagrzeje to masakra.może by był pomocny gęściejszy olej do skrzyni.w teraźniejszej opcji zmiana z piątego na szósty bez problemowo a redukcja pod górę tak samo ,dlatego że nie ma takiej dużej różnicy obrotów na zębach.
Awatar użytkownika
KECZO
Posty: 271
Rejestracja: 11 lip 2008, 9:21

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: KECZO »

Ja nie wiem co wy macie problemy ze zgrzytaniem tej skrzyni, Akurat zmiana 4---> 6 przechodzi u mnie bardzo gładko, wystarczy wszystko zrobić z wyczuciem, redukcja też bez problemu,wystarczy tylko zrobić między gaz. Kiedyś zrobię filmik jak się przeprowadza zmianę biegów w T25.
Co do przejścia bezpośredniego bezproblemowego z 5--->6 to nie wiedzę możliwości bezgrzytowej zmiany biegów wynikającą z budowy tej skrzyni. Po prostu obydwa te biegi są obsługiwane przez te same koła zębate, a zróżnicowanie na poszczególne biegi uzyskuje się przez przestawienie kół zębatych reduktora, które nie mają między sobą pozycji luzu i nie maja specjalnej możliwości zsynchronizowania się.
rafal18
Posty: 18
Rejestracja: 27 gru 2012, 19:55

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: rafal18 »

jak to nie mają pozycji luzu .jest pozycja środkowa pomiędzy wyborem na wolne lub szybkie ,nawet sprzęgło blokuje w pozycji środkowej.ja też nie mam problemu z 4 wrzucić na 6 bieg ale nie z załadowaną przyczepą ,ogólnie zredukować dużo łatwiej z przegazówką i podwójne sprzęgło ale z 4 na 6 po podwójnym wysprzęgleniu traktor prawie stoi w miejscu
Awatar użytkownika
Witek2010
Posty: 152
Rejestracja: 07 cze 2010, 21:14

RE: t25 3 wajchy do biegów

Post autor: Witek2010 »

Już szybciej zgrzytnie z 4 na 6 niż z 5 na 6 ale pewnie szkoda pisać bo zależy kto ma jakie ułożenie biegów. U mnie z 5 na 6 każdy głupi włączy bez zgrzytu ale z 4 na 6 trzeba już się postarać sprzęgło gaz itp albo poczekać aż ciągnik się prawie zatrzyma jak ktoś tu pisał ale to przecież bez sensu.
ODPOWIEDZ