Cisza tu coś
Wał już dawno w bloku, tuleje z tłokami też, dziś głowice będą dociągnięte już.
W między czasie czekam na dorobione podkładki do zabezpieczenia rozrządu, żadne nie spasowały mi z dostępnych w sklepach, a używane są już mocno pozaginane.
Ale znalazłem jedną nieścisłość w książkach - albo ja już coś nie bardzo czaję
Otóż z tego schematu wszystko się zgadza, koło na wale korbowym, od środka wycięcia na klin 29 stopni w prawo, w zasadzie trzeci ząb. Koło pośrednie też można rozrysować i odmierzyć kątomierzem 81 i 135 stopni - pokrywa się to wszystko również na kołach z czterech kompletów jakie mam.
Zagadka zaczyna się w kołach pompy wtryskowej i rozrządu...
Wg tego schematu (w dwóch różnych książkach czeskich są te same wartości choć szkice inne) - powinno być od środka wycięcia na klin (w polskim tłumaczeniu instrukcji warsztatowej Zetora 50 Super nazwanej "środkiem sprężyny"
) są wartości w prawo 87 stopni i potem 75 stopni.
Środek klina wypada mniej więcej na prawej krawędzi zęba, jak od kolejnego liczymy 1,2,3 ... to na 13 zębie powinny być 3 kropki. Potem od kolejnego liczymy 9 zębów i 2 kropki wybite punktakiem. Tak jest na czterech kompletach, które mam plus na fotkach z oryginalnego silnika z Czech, które dostałem od znajomego z czeskiego forum.
I co dalej? Jak przyłożymy do schematu to się nie zgadza, bo wypadałoby jakby o 1 ząb wcześniej. Może ja źle ten schemat rozumiem? Ale wszystkie inne pasują idealnie z kątomierza. A wiadomo, że tym sposobem jak zmierzymy źle kąt 87 stopni, to automatycznie znak z 2 kropkami również będzie o jeden ząb wcześniej.
Taka ciekawostka
Niebawem zrobię szablon do oznaczania kół, bo często znaków nie mają ludziska i dzwonią. A teraz będzie jasne, skoro 5 silników miało tak samo, to jestem w stanie w to bardziej uwierzyć jak książce.
Możliwe, że Zetor 35 Super miał inaczej i ten błąd powielono dalej - nie wiem tego.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...