Przyczepy "Drewnianki"
Re: Przyczepy "Drewnianki"
D-45 miała skrzynię drewnianą czy z blachy ?
Re: Przyczepy "Drewnianki"
@Ursus musiałem to przeczytać w jakimś informatorze Agromy, tylko nie pamiętam w jakim.
Poszukałem trochę informacji w Internecie i na stronie norcom znalazłem takie:
Katalog ITS pojazdów niehomologowanych kod-0667-0011-0000
Sanok D44 przyczepa ciężarowa, rolnicza, specjalna.
Katalog COID z 1993 roku:
Autosan D44B przyczepa rolnicza ciężarowa uniwersalna
dopuszczalna masa całkowita 4600kg
masa własna 1100kg
ładowność 3500kg.
Piława D44A przyczepa samochodowa uniwersalna.
Katalog ITS:
Autosan:
D-44 przyczepa ciężarowa skrzyniowa
dmc 3350kg
mw 1500kg
ład 2000kg
D-44A przyczepa ciężarowa skrzyniowa
dmc 4500kg
mw 1500kg
ład 3000kg
D-44B przyczepa ciężarowa skrzyniowa
dmc 5100kg
mw 1600kg
ład 3500kg
Według informacji od jednego z diagnostów przyczepa D44B z Iławy i Piławy Górnej są sklasyfikowane jako rolnicze.
Na koniec kilka danych z instrukcji obsługi przyczepy Mechanik Słupsk D44A. Rok wydania 1970. (instrukcja dostępna na agrofoto).
Przyczepa D44A- przyczepa zmodernizowana o ładowności 3500kg.
Przyczepa może być używana jako przyczepa drogowa lub jako przyczepa terenowa rolnicza.
Przyczepa może być również łączona w pociągi drogowe.
Ciężar całkowity przyczepy że skrzynią:
-metalową 5050kg
-drewnianą 4950kg.
Masa własna przyczepy ze skrzynią:
-metalową 1550kg
-drewnianą 1450kg.
Zasilanie wyposażenia elektrycznego z instalacji pojazdu ciągnącego o napięciu 12V.
Prędkość maksymalna 60km/h.
Przyczepa mogła być wyposażona w dwa rodzaje ucha zaczepu.
Przyczepa posiadała zaczep, gniazdo elektryczne i hamulcowe dla drugiej przyczepy.
Poszukałem trochę informacji w Internecie i na stronie norcom znalazłem takie:
Katalog ITS pojazdów niehomologowanych kod-0667-0011-0000
Sanok D44 przyczepa ciężarowa, rolnicza, specjalna.
Katalog COID z 1993 roku:
Autosan D44B przyczepa rolnicza ciężarowa uniwersalna
dopuszczalna masa całkowita 4600kg
masa własna 1100kg
ładowność 3500kg.
Piława D44A przyczepa samochodowa uniwersalna.
Katalog ITS:
Autosan:
D-44 przyczepa ciężarowa skrzyniowa
dmc 3350kg
mw 1500kg
ład 2000kg
D-44A przyczepa ciężarowa skrzyniowa
dmc 4500kg
mw 1500kg
ład 3000kg
D-44B przyczepa ciężarowa skrzyniowa
dmc 5100kg
mw 1600kg
ład 3500kg
Według informacji od jednego z diagnostów przyczepa D44B z Iławy i Piławy Górnej są sklasyfikowane jako rolnicze.
Na koniec kilka danych z instrukcji obsługi przyczepy Mechanik Słupsk D44A. Rok wydania 1970. (instrukcja dostępna na agrofoto).
Przyczepa D44A- przyczepa zmodernizowana o ładowności 3500kg.
Przyczepa może być używana jako przyczepa drogowa lub jako przyczepa terenowa rolnicza.
Przyczepa może być również łączona w pociągi drogowe.
Ciężar całkowity przyczepy że skrzynią:
-metalową 5050kg
-drewnianą 4950kg.
Masa własna przyczepy ze skrzynią:
-metalową 1550kg
-drewnianą 1450kg.
Zasilanie wyposażenia elektrycznego z instalacji pojazdu ciągnącego o napięciu 12V.
Prędkość maksymalna 60km/h.
Przyczepa mogła być wyposażona w dwa rodzaje ucha zaczepu.
Przyczepa posiadała zaczep, gniazdo elektryczne i hamulcowe dla drugiej przyczepy.
Re: Przyczepy "Drewnianki"
Ja to się zastanawiam nad kołami przyczep D-44.
Czemu do rolniczych pakowali koła od ciężarówek 20". Przecież to nie praktyczne przy sztywnej przyczepie i w owych czasach załadunek / rozładunek (mała ilość ładowarek, cyklopów, turów itp.) czegokolwiek był bardzo ciężką pracą. Kto sypał łopatą piach na takie bydle wie że ładując trzy tony urobił się jak przy pięciu. No może poza przeładunkiem na rampach przy magazynach czy na wagony.
Wydaje mi się że te rolnicze wersje powinny mieć opony rolnicze, ale z powodów nieustannych problemów z oponami do wszystkich ładowali od ciężarówek. Dlatego też obecnie te przyczepy różnią się teoretycznie do tego bajzel w opisach numeracji typach ....
Z czystej ciekawości jakie były typy polskich przyczep z hamulcami najazdowymi ?
Jakiś katalog ?
Czemu do rolniczych pakowali koła od ciężarówek 20". Przecież to nie praktyczne przy sztywnej przyczepie i w owych czasach załadunek / rozładunek (mała ilość ładowarek, cyklopów, turów itp.) czegokolwiek był bardzo ciężką pracą. Kto sypał łopatą piach na takie bydle wie że ładując trzy tony urobił się jak przy pięciu. No może poza przeładunkiem na rampach przy magazynach czy na wagony.
Wydaje mi się że te rolnicze wersje powinny mieć opony rolnicze, ale z powodów nieustannych problemów z oponami do wszystkich ładowali od ciężarówek. Dlatego też obecnie te przyczepy różnią się teoretycznie do tego bajzel w opisach numeracji typach ....
Z czystej ciekawości jakie były typy polskich przyczep z hamulcami najazdowymi ?
Jakiś katalog ?
Re: Przyczepy "Drewnianki"
Zdejmując worki "na plecy" z wysokiej przyczepy o wiele wygodniej, niż z niskiej, chociaż wątpię, żeby to było powodem stosowania wysokich kół.
Re: Przyczepy "Drewnianki"
W tamtych czasach producent nie musiał realizować potrzeb klienta,tylko klient klęczał żeby cokolwiek mu łaskawie sprzedano.Przyczepy tej konstrukcji miały bardzo stare korzenie konstrukcyjne i uniwersalność ciągania za ciężarówką i traktorem.Wielu rolników mimo wszystko wolało przyczepy na wysokich kołach ze względu na odczuwalne mniejsze opory toczenia.Jeśli chodzi o rozmiar kół z "drewnianek"chyba nie występował w żadnej ciężarówce z tamtej epoki(Robur 6,5 cala Star 8,25)jeśli dobrze pamiętam.
Re: Przyczepy "Drewnianki"
Stary 20 - 25 miały chyba takie opony 20" na .... ?
- chrapek3011
- Posty: 4008
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
Re: Przyczepy "Drewnianki"
7,50 jeszcze były w tych starych przyczepach w standardzie.
Re: Przyczepy "Drewnianki"
@pop Lublin 51 miał opony 7.50-20. Raczej po zaprzestaniu jego produkcji nikt nawet nie pomyślał o zaprzestaniu produkcji opon w tym rozmiarze.
@c350 zdejmować worki z wysokiej przyczepy napewno jest łatwiej, gorzej z załadunkiem.
@Bolszewik w Niemczech Zachodnich budowali przyczepy "drewnianki" na wąskich kołach 16 i 18 calowych. Dzięki temu skrzynia ładunkowa była położona niżej o kilka centymetrów.
Przyczepy Autosan D35 miały już montowane koła balonowe.
Co do polskich przyczep z hamulcami najazdowymi, to pewnie będzie ciężko o jakiś katalog, czy instrukcję obsługi.
W grafikach google znalazłem następujące modele przyczep Sanok/Autosan:
-3P
-P-3
-D-3
-D-30
Nie wiem jakie były hamulce w przyczepach D33H i D34H.
W D35 były hamulce pneumatyczne na obie osie lub tylko na przednią.
W Starze 20 były opony 8.25-20.
@chrapek3011 mam przyczepę jednoosiową samoróbkę na osi niehamowanej od jakiejś bardzo starej przyczepy. Opony o rozmiarze 7.50-20. Felga na 8 szpilek.
@c350 zdejmować worki z wysokiej przyczepy napewno jest łatwiej, gorzej z załadunkiem.
@Bolszewik w Niemczech Zachodnich budowali przyczepy "drewnianki" na wąskich kołach 16 i 18 calowych. Dzięki temu skrzynia ładunkowa była położona niżej o kilka centymetrów.
Przyczepy Autosan D35 miały już montowane koła balonowe.
Co do polskich przyczep z hamulcami najazdowymi, to pewnie będzie ciężko o jakiś katalog, czy instrukcję obsługi.
W grafikach google znalazłem następujące modele przyczep Sanok/Autosan:
-3P
-P-3
-D-3
-D-30
Nie wiem jakie były hamulce w przyczepach D33H i D34H.
W D35 były hamulce pneumatyczne na obie osie lub tylko na przednią.
W Starze 20 były opony 8.25-20.
@chrapek3011 mam przyczepę jednoosiową samoróbkę na osi niehamowanej od jakiejś bardzo starej przyczepy. Opony o rozmiarze 7.50-20. Felga na 8 szpilek.
Ostatnio zmieniony 01 mar 2021, 21:23 przez bergman31, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Przyczepy "Drewnianki"
Ale opony rolnicze czyli jakie? Bo alternatywy w sumie nie było. Albo 16 calowe albo 20 calowe. Nie było kiedyś baloniaków jak w tych niskich przyczepach potem. A w czasach jak się rodziły przyczepy na wzór np. D3 to w Ursusach C-45 montowano 7,50-20 i innych pojazdach jak Stary, Lubliny 51 - wszędzie było 20 cali. 16 calowe ówczesne z Zetora 25 czy Ursusa C-325 nie nadawały się do takich celów z racji wytrzymałości dużo niższej.
Dyskutowałem z diagnostą, chciałem mu podrzucić skany konkretnie, gdzie jest napisane D44A to taka, D44B to taka. W katalogu Agromy 1984/85 znalazłem faktycznie taki podział, ale nie wiem czemu modelu D44 tam nie ma, a D45 i D47 - ale podział analogicznie jest A ciężarowa, B rolnicza.
Ktoś z Was posiada może z wcześniejszych lat taki katalog? Ja mam kolejny z roku 1973/74, ale tam z kolei nie ma podziału D44 wyszczególnionego.
Dyskutowałem z diagnostą, chciałem mu podrzucić skany konkretnie, gdzie jest napisane D44A to taka, D44B to taka. W katalogu Agromy 1984/85 znalazłem faktycznie taki podział, ale nie wiem czemu modelu D44 tam nie ma, a D45 i D47 - ale podział analogicznie jest A ciężarowa, B rolnicza.
Ktoś z Was posiada może z wcześniejszych lat taki katalog? Ja mam kolejny z roku 1973/74, ale tam z kolei nie ma podziału D44 wyszczególnionego.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Re: Przyczepy "Drewnianki"
Były jeszcze skrzyniowe D46 w wersji samochodowej i rolniczej. Czasami występowały z oznaczeniem D46A i D46B. Wersja rolnicza miała wyższą o 500kg ładowność, że względu na znacznie niższą prędkość dopuszczalną.
@Ursus niech diagnosta sprawdzi dane w katalogach ITS i COID, o których pisałem wcześniej.
@Ursus niech diagnosta sprawdzi dane w katalogach ITS i COID, o których pisałem wcześniej.
Re: Przyczepy "Drewnianki"
Masz rację , D46 A i B.
Szukamy dalej konkretu dla D44B
Szukamy dalej konkretu dla D44B
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Re: Przyczepy "Drewnianki"
Z jednoosiowych D17 i D25 - przyczepy dedykowane do Żuka. D17 miała burty drewniane, produkowana w późniejszych latach D25 burty metalowe. Czy były jeszcze jakieś różnice, nie wiem.
Hamulce były najazdowe hydrauliczne - pompa hamulcowa jednosekcyjna, resory, piasty, tarcze kotwicze, bębny Żuk. W D17 hamulce zaadaptowane z przodu tzn półcylinderki hamulcowe - u mnie jeszcze stary typ z 'zębatką' do regulacji śrubokrętem
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
Re: Przyczepy "Drewnianki"
Myślę,że Bolszewikowi bardziej chodziło o przyczepy dwuosiowe z mechanicznym najazdowym i klapką ,którą trzeba było przekładać ,gdy chciało się cofnąć.W latach 80-tych można było jeszcze coś takiego nabyć,mówiło się też,że jedynym traktorem,który na legalu mógł to ciągać,był władymirec poniewż fabrycznie nie był przystosowany do pneumatyki.
Re: Przyczepy "Drewnianki"
Nie tylko, Ursus C-325, a także stare Zetory 25 nie miały również pneumatyki - a wtedy jeszcze były w użyciu.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Re: Przyczepy "Drewnianki"
Tak najbardziej interesują mnie dwuosiowe najazdowe.
Obecnie już czysto dla sportu bo przyczep mam i tak nadmiar ....
Swego czasu chciałem kupić coś małego, dwuosiowego na legalu.
Znalazłem nawet ogłoszenie oryginału do T25 produkowanej w ZSRR. Bardzo fajna przyczepa mam zachowane jej zdjęcia z OLX. Podobno były wersje drewniane i metalowe, na zdjęciu widziałem tą drugą. Na żywo spotkałem taką we Lwowie. Użytkowała ją jakaś firma komunalna. SEBRIGHT wspominał że D-17/25 były na Żuku. Ta "ruska" była na Uazie felgi, piasty, opony, pompa hamulcowa. Oczywiście hamowna była tylko przednia oś.
Druga fajna opcja to przyczepa od Multicara, ale te są w Polsce zapewne równie rzadkie
Trzeci pomysł to pozyskanie przyczepy od wózków akumulatorowych które kiedyś obsługiwały pocztę na PKP, ale tu już o rejestracji nie było mowy.
Zacząłem też montować układ pneumatyczny, ale skończyłem na zbiorniku powietrza. Wkręciłem tam końcówkę szybkozłączkę do pompowania kół. Miałem na zakładzie D-47 bardzo zniszczoną, ale z papierami. Niestety już cena wywoławcza na przetargu była dla mnie nie do przyjęcia.
Skończyło się na tym że zrobiłem jednoosiową trójstronną wywrotkę na podzespołach Multicara plus hds.
W cywilizowanym kraju mógłbym to zarejestrować (brak tylko homologowanego oczka zaczepu), ale nie w tym dzikim bagnie.
Obecnie już czysto dla sportu bo przyczep mam i tak nadmiar ....
Swego czasu chciałem kupić coś małego, dwuosiowego na legalu.
Znalazłem nawet ogłoszenie oryginału do T25 produkowanej w ZSRR. Bardzo fajna przyczepa mam zachowane jej zdjęcia z OLX. Podobno były wersje drewniane i metalowe, na zdjęciu widziałem tą drugą. Na żywo spotkałem taką we Lwowie. Użytkowała ją jakaś firma komunalna. SEBRIGHT wspominał że D-17/25 były na Żuku. Ta "ruska" była na Uazie felgi, piasty, opony, pompa hamulcowa. Oczywiście hamowna była tylko przednia oś.
Druga fajna opcja to przyczepa od Multicara, ale te są w Polsce zapewne równie rzadkie
Trzeci pomysł to pozyskanie przyczepy od wózków akumulatorowych które kiedyś obsługiwały pocztę na PKP, ale tu już o rejestracji nie było mowy.
Zacząłem też montować układ pneumatyczny, ale skończyłem na zbiorniku powietrza. Wkręciłem tam końcówkę szybkozłączkę do pompowania kół. Miałem na zakładzie D-47 bardzo zniszczoną, ale z papierami. Niestety już cena wywoławcza na przetargu była dla mnie nie do przyjęcia.
Skończyło się na tym że zrobiłem jednoosiową trójstronną wywrotkę na podzespołach Multicara plus hds.
W cywilizowanym kraju mógłbym to zarejestrować (brak tylko homologowanego oczka zaczepu), ale nie w tym dzikim bagnie.
Re: Przyczepy "Drewnianki"
Potwierdzę tylko, że D3 to zdecydowanie najazdowa, mam instrukcję do takiej przyczepy, wydaną w 1954r
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Re: Przyczepy "Drewnianki"
O.... jak byś miał skan to podeślij
Re: Przyczepy "Drewnianki"
A to przepraszam, zrozumiałem pytanie bardziej ogólnie
W D17 też jest klapka którą trzeba opuścić żeby cofnąć - w owych czasach pewnie jeszcze nikt nie słyszał o szczękach pływających czy jak to się nazywa...
W D17 też jest klapka którą trzeba opuścić żeby cofnąć - w owych czasach pewnie jeszcze nikt nie słyszał o szczękach pływających czy jak to się nazywa...
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
Re: Przyczepy "Drewnianki"
Myślę że o szczękach "pływających" słyszeli tylko były problemy z wprowadzeniem do produkcji ....
Większość przyczep najazdowych ma te klapki/blokady. W sumie to nie wielki problem wyjść z ciągnika i przestawić. Natomiast manewrując samochodem z przyczepą było by to bardzo uciążliwe.
Dziadek miał wóz/furę z hamulcem najazdowym na przednią oś i hamulcem ręcznym (wajcha z zapadkami) na tylną oś. Nie wiem czy robił to na zamówienie czy wytwarzała to jakiś lokalny zakład. W każdym razie owa klapka blokująca hamulec była tak zrobiona że po jej opuszczeniu spokojnie się cofało. Natomiast jeśli nawet była opuszczona, a jechało się z ładunkiem to gwałtowne hamowanie podbijało klapkę i hamulec działał.
Polecam obejrzeć archiwalne zdjęcia z sanockiej fabryki, sporo przyczep i innych ciekawych pojazdów:
http://autosan.cba.pl/historia/historia.html
Pierwsza była przyczepa P-3 zrzynka z jakiejś niemieckiej, podobnie jak Ursus C-45.
Większość przyczep najazdowych ma te klapki/blokady. W sumie to nie wielki problem wyjść z ciągnika i przestawić. Natomiast manewrując samochodem z przyczepą było by to bardzo uciążliwe.
Dziadek miał wóz/furę z hamulcem najazdowym na przednią oś i hamulcem ręcznym (wajcha z zapadkami) na tylną oś. Nie wiem czy robił to na zamówienie czy wytwarzała to jakiś lokalny zakład. W każdym razie owa klapka blokująca hamulec była tak zrobiona że po jej opuszczeniu spokojnie się cofało. Natomiast jeśli nawet była opuszczona, a jechało się z ładunkiem to gwałtowne hamowanie podbijało klapkę i hamulec działał.
Polecam obejrzeć archiwalne zdjęcia z sanockiej fabryki, sporo przyczep i innych ciekawych pojazdów:
http://autosan.cba.pl/historia/historia.html
Pierwsza była przyczepa P-3 zrzynka z jakiejś niemieckiej, podobnie jak Ursus C-45.
Re: Przyczepy "Drewnianki"
@Bolszewki na tej stronie o produktach z Sanoka widać na niektórych zdjęciach przyczep mechanizm hamulca najazdowego przy zaczepach, np.: D30 i D33H. Starsze modele powinny także mieć hamulec najazdowy.