U-510 czyli przedstawiciel zapomnianej serii U
: 03 sie 2008, 15:26
Któż z was słyszał o prototypowej serii ciągników Ursusa o U-310, U-510, czy U-710 zapewne niewielu a szkoda.
W latach siedemdziesiątych w zakładach doświadczalnych Ursusa trwały intensywne prace projektowo-wykonawcze których owocem była rodzina polskich ciągników .
Jednak mimo wysokich wyników jakie te ciągniki osiągały i dużego zaawansowania prac (powstało ok38 prototypów) zdecydowano się jednak zaprzepaścić osiągnięcia polskich inżynierów i wybrać inna drogę rozwoju dla ZM Ursus mianowicie zakup licencji na MF.
Ja jestem posiadaczem Ciągnika U-510 i z perspektywy użytkownika mogę porównać pod względem urzytkowosci ten ciągnik z mf255 (podobna moc 45KM, przyspieszenie, zużycie paliwa), różnią się natomiast budowa seria U w gestii silnika wykazuje raczej podobieństwo do C-385. Min. Silnik trójcylindrowy umocowany w ramie, układ zasilania paliwem z pompą sekcyjną i wtryskiwaczem wielootworowym, podobna konstrukcja tłoków i tuleje w systemie mokrym (nieznacznie różnią się wymiarami), sprzeżarka powietrza posiada dzwignie służącą do jej włączania(podobna do tej w 914), z przodu silnika przy napędzie pompy wtryskowej jest zaślepka po odkręceniu której można umocować napęd do jakiegoś zewnętrznego urządzenia (prawdopodobnie mogła to być turbosprężarka z napędem mechanicznym)
Sprzęgło dwutarczowe suche wyposażone jest w dwie dzwignie jedna nożna służąca do odłączania skrzyni biegów druga ręczna do wałka WOM.
Niespotykanym rozwiązaniem jest natomiast umieszczenie zbiornika paliwa w korpusie ciągnika pomiędzy skrzynia biegów a sprzęgłem w skutek czego wlew paliwa znajduje się z prawego boku ciągnika.
Skrzynia biegów wyposażona jest w dwie dzwignie do znany biegów jedna mała z lewej strony siedzenia na której są trzy ustawienia ((1,2,3)polowe, średnie i szosowe) i druga właściwa z prawej strony na której są 4 ustawienia(1,2,3,R) w efekcie ciągnik posiada 12 dostępnych przełożeń 9 do przodu i 3 do tylu.
Układ napędowy napędza tylną oś na której osadzone są koła wielkości 12,4-32 (czyli wąsko oponowe) i w związku z tym ciągnik ten wykazuje podobna wadę jak Fergusony jest dosyć szybki i zrywny a to w szczególności na ziemiach lekkich powoduje słoność do zakopywania się (tak właściwie to z stad wzięło się porównanie do mf255 na którym pracuje się identycznie jak u510)
Przednie koła o wielkości standardowej 6,00-16 umieszczone są dosyć blisko tylnych dzięki czemu jest mały promień skrętu oraz kierownica kreci się lekko niestety takie rozwiązanie ma i swoje wady otóż nie zawsze ciągnik jedzie tam gdzie się chce szczególnie po piachu, w ramie nawiercone są otwory dzięki którym można przykręcić przednia os dalej i wyżej wymienna wada nie będzie już tak istotna.
Układ hamulcowy składa się z hamulca nożnego i ręcznego
U-510 wyposażony jest w pompę hydrauliki umiejscowiona przy silniku która napędza siłownik TUZ o udźwigu 1100kg oraz rozdzielacz hydrauliki zewnętrznej.
Ciągnik wyposażony jest w szczelna ogrzewana kabinę, wycieraczki szyb wraz ze spryskiwaczami przednia i tylna, oświetlenie wewnętrzne kabiny, regulowana głębokość wsunięcia fotela kierowcy oraz jego twardości, system mocowania np. przyczepy na hak bez wychodzenia z kabiny co na ówczesne czasy czyniło go komfortowym.
Szkoda tylko że wzgledy polityczne zadecydowały o takim a nie innym losie zapomnianej już dzisiaj serii U, próba czasu wykazała ze taki ciągnik mógł pracować na polskiej wsi bezawaryjnie do dnia dzisiejszego a także posłuży jeszcze przez wiele lat podobnie jak poczciwe c330 czy cieszące się różna sławą c360.
Nie potrafie Dodac zdjec do tematu ale spora cześć zdjeć dostepna w internecie przedstawia ten nieco spracowany egzemplaz u510
W latach siedemdziesiątych w zakładach doświadczalnych Ursusa trwały intensywne prace projektowo-wykonawcze których owocem była rodzina polskich ciągników .
Jednak mimo wysokich wyników jakie te ciągniki osiągały i dużego zaawansowania prac (powstało ok38 prototypów) zdecydowano się jednak zaprzepaścić osiągnięcia polskich inżynierów i wybrać inna drogę rozwoju dla ZM Ursus mianowicie zakup licencji na MF.
Ja jestem posiadaczem Ciągnika U-510 i z perspektywy użytkownika mogę porównać pod względem urzytkowosci ten ciągnik z mf255 (podobna moc 45KM, przyspieszenie, zużycie paliwa), różnią się natomiast budowa seria U w gestii silnika wykazuje raczej podobieństwo do C-385. Min. Silnik trójcylindrowy umocowany w ramie, układ zasilania paliwem z pompą sekcyjną i wtryskiwaczem wielootworowym, podobna konstrukcja tłoków i tuleje w systemie mokrym (nieznacznie różnią się wymiarami), sprzeżarka powietrza posiada dzwignie służącą do jej włączania(podobna do tej w 914), z przodu silnika przy napędzie pompy wtryskowej jest zaślepka po odkręceniu której można umocować napęd do jakiegoś zewnętrznego urządzenia (prawdopodobnie mogła to być turbosprężarka z napędem mechanicznym)
Sprzęgło dwutarczowe suche wyposażone jest w dwie dzwignie jedna nożna służąca do odłączania skrzyni biegów druga ręczna do wałka WOM.
Niespotykanym rozwiązaniem jest natomiast umieszczenie zbiornika paliwa w korpusie ciągnika pomiędzy skrzynia biegów a sprzęgłem w skutek czego wlew paliwa znajduje się z prawego boku ciągnika.
Skrzynia biegów wyposażona jest w dwie dzwignie do znany biegów jedna mała z lewej strony siedzenia na której są trzy ustawienia ((1,2,3)polowe, średnie i szosowe) i druga właściwa z prawej strony na której są 4 ustawienia(1,2,3,R) w efekcie ciągnik posiada 12 dostępnych przełożeń 9 do przodu i 3 do tylu.
Układ napędowy napędza tylną oś na której osadzone są koła wielkości 12,4-32 (czyli wąsko oponowe) i w związku z tym ciągnik ten wykazuje podobna wadę jak Fergusony jest dosyć szybki i zrywny a to w szczególności na ziemiach lekkich powoduje słoność do zakopywania się (tak właściwie to z stad wzięło się porównanie do mf255 na którym pracuje się identycznie jak u510)
Przednie koła o wielkości standardowej 6,00-16 umieszczone są dosyć blisko tylnych dzięki czemu jest mały promień skrętu oraz kierownica kreci się lekko niestety takie rozwiązanie ma i swoje wady otóż nie zawsze ciągnik jedzie tam gdzie się chce szczególnie po piachu, w ramie nawiercone są otwory dzięki którym można przykręcić przednia os dalej i wyżej wymienna wada nie będzie już tak istotna.
Układ hamulcowy składa się z hamulca nożnego i ręcznego
U-510 wyposażony jest w pompę hydrauliki umiejscowiona przy silniku która napędza siłownik TUZ o udźwigu 1100kg oraz rozdzielacz hydrauliki zewnętrznej.
Ciągnik wyposażony jest w szczelna ogrzewana kabinę, wycieraczki szyb wraz ze spryskiwaczami przednia i tylna, oświetlenie wewnętrzne kabiny, regulowana głębokość wsunięcia fotela kierowcy oraz jego twardości, system mocowania np. przyczepy na hak bez wychodzenia z kabiny co na ówczesne czasy czyniło go komfortowym.
Szkoda tylko że wzgledy polityczne zadecydowały o takim a nie innym losie zapomnianej już dzisiaj serii U, próba czasu wykazała ze taki ciągnik mógł pracować na polskiej wsi bezawaryjnie do dnia dzisiejszego a także posłuży jeszcze przez wiele lat podobnie jak poczciwe c330 czy cieszące się różna sławą c360.
Nie potrafie Dodac zdjec do tematu ale spora cześć zdjeć dostepna w internecie przedstawia ten nieco spracowany egzemplaz u510