Strona 1 z 1

Elektronika

: 09 lis 2010, 19:49
autor: darius
Witam potrzebuje pomocy od kogoś co sie zna na układach elektronicznych.Licze na was?.

RE: Elektronika

: 09 lis 2010, 20:31
autor: Ursus
Co konkretnie potrzebujesz ?

RE: Elektronika

: 09 lis 2010, 21:06
autor: darius
Chodzi mi o schemat jak zrobić najprościej płynną regulacje obrotów wiatraka,a ja jestem laikiem w elektronice.

RE: Elektronika

: 09 lis 2010, 21:11
autor: vauxhall
Masz na mysli <<wiatrak>> - jako wentylator :np. chlodnicy?nawiew?
wiecej szczegolow:silnik pradu stalego? zmiennego?12v,24v?
230V, 380V 1 -fazowy, 3-fazowy?
moc silnika?

RE: Elektronika

: 09 lis 2010, 21:31
autor: darius
Mam prostownik starszy może odemnie,transformator + mostek gretza,a wentylator od Fiat 126p.Tylko że na tym prostowniku na wyjściu jest 24v.A potrzebne mi to jest do kuzni do nadmuchu.

RE: Elektronika

: 09 lis 2010, 22:01
autor: klaudiusz
Jest takie użądzenie które obniąża obroty silnika a nazywa się Falownik cena ok. 500 złotych i daje płyną reg.obrotów (230v/380v) Ale to jest wysoka pułka. Lepsze są tańsze rozwiązania np. przepustnica i ręcznie sterowana a silnik tu nie ma znaczenia. pozdrawiam.

RE: Elektronika

: 09 lis 2010, 22:05
autor: Roman1313
Najprościej nowy zasilacz 12V lub dzielnik napiecia do tego co już masz na opornikach.
A ten transformator ma dla napięcia 24v tylko dwa wyjscia czy ma jeszcze jakieś nie wykorzystane odczepy?

RE: Elektronika

: 10 lis 2010, 6:34
autor: vauxhall
Na Allegro znajdziesz (w dziale spawalnictwo-migomaty) regulator obrotow silnika,pradu spawania za okolo 60 zl.jest to chyba najbardziej optymalne rozwiazanie (gotowe,sprawdzone,o duzym zakresie napiec i pradow)
rowniez w ofercie Korporacji AVT jest regulator obrotow silnika.(allegro)
Falownik nie nadaje sie do silnikow pradu stalego.
moznaby nim co prawda sterowac napiecie prostownika,ale koszt....

RE: Elektronika

: 10 lis 2010, 7:48
autor: darius
Jest jeszcze dwa odczepy na transformatorze,tylko mi się wydaje że między trafo a mostkiem coś musiało byc bo są odizolowane kable i tyko skręcone jeden z drugim.A ten prostownik był 100% 12v.

RE: Elektronika

: 10 lis 2010, 8:07
autor: drandrzej
było pewnie trafo symetryczne , środek na wy , a oba końce przez diody na kolejne wyście , zobacz jakie są napiecia zmienne go przed mostkiem do innych odczepów niż użyte

najprymitywniejsze jest wstawienie szeregowo oprawki od żarówki na 220V przed trafo po stronie 220V i wkrecanie różnych mocy żarówek - ale starego typu nie energooszczednych

RE: Elektronika

: 10 lis 2010, 13:08
autor: marek
Rozumiem że chodzi Ci o różną ilość powietrza napływającą do paleniska.Najprościej chyba jest nie zmieniając obrotów silnika zrobienie bocznego odejście od przewodu doprowadzającego nawiew do paleniska i zaopatrzonego w przepustnicę .Pozwoli to na dostarczanie ilości powietrza która jest akurat potrzebna a odprowadzenie reszty na bok.Możesz też zastosować do nadmuchu stary odkurzacz z rogulowaną liczbą obrotów.Oczywiście bez worka.Ja kiedyś tak miałem. Wydaje mi się że wentylator który chcesz zastosować będzi zbyt słaby .Żeby przedmuchać kotlinę ,szczególnie gdy zbierze się szlaka potrzebny jest niezły ,,pałer".Zobacz jak duże są nadmuchy w orginalnej kotlinie.Umnie odkurzacz dawał radę ale tylko na początku i nie rozpalał do białości.

RE: Elektronika

: 10 lis 2010, 14:52
autor: olowaty
Falownik jest do sterowania silnikiem prądu przemiennego. Do sterowania silnika prądu stałego używa się regulatorów PWM. Znajdują się one w każdym półautomacie spawalniczym. Sterują szybkością podawania drutu.
Oto schemat najprostszy z możliwych:
Obrazek
Koszt wykonania max 10 pln.

RE: Elektronika

: 10 lis 2010, 21:59
autor: drandrzej
dodam , że warto do BUZ-ta dać porządny radiator ze względu na płynące tam prądy , choćby taki od procesora z komputera - z demobilu - z P4 będzie ok , bo ich moce ciepła dochodziły do 135W z wiatrakiem - w serwisach komputerowych to powinni za darmo/piwo oddać