Strona 1 z 1

Remont silnika w vładymircu t-25

: 16 paź 2024, 2:57
autor: Piotr kędzior
Kiedy trzeba wymienić wał korbowy.Czy można zrobić remont silnika bez wymieniania wału korbowego.czy można założyć nowe panewki na stary wał korbowy

Re: Prawo rekojmi uzywanego ciągnika

: 16 paź 2024, 6:44
autor: Alchemik
Jak wymiary mieszczą się w tolerancji, to można zostawić wał i założyć nowe panewki. Jak się nie mieszczą to trzeba oczenic czy nadaje się wał do szlififu i ewentualnie przeszlifować na wymiar naprawczy.

Re: Prawo rekojmi uzywanego ciągnika

: 16 paź 2024, 7:50
autor: Bolszewik
:twisted: :twisted: :twisted: WAŁU KORBOWEGO W T-25 SIĘ NIE SZLIFUJE !!! :twisted: :twisted: :twisted:

Wał który ma luzy należy wymienić.
Jak ktoś chce można próbować wymieniać same panewki, ale zapewne guzik to da.
Szlifowany wał pęknie i rozwali silnik ....

Re: Prawo rekojmi uzywanego ciągnika

: 16 paź 2024, 7:58
autor: Alchemik
Coś się forum wywaliło? Pomieszany temat,,Prawo rekojmi uzywanego ciągnika" a tu wstawka w wątku z tytułem z ,,Re: Remont silnika w vładymircu t-25"? Czy tylko ja tak widzę?

Re: Prawo rekojmi uzywanego ciągnika

: 16 paź 2024, 8:05
autor: Ursus
Nie, ktoś źle wybrał temat a potem zmienił go w panelu posta ręcznie...

Re: Remont silnika w vładymircu t-25

: 16 paź 2024, 8:21
autor: Alchemik
To jak o t25 chodzi, a nie o perkinsa jak w wątku gdzie była wstawka, to też słyszałem wiele opini, że wału t25 lepiej nie szlifować, bo będzie to na krótką metę

Re: Remont silnika w vładymircu t-25

: 16 paź 2024, 10:26
autor: RedDEVIL
Piotr kędzior pisze: 16 paź 2024, 2:57 Kiedy trzeba wymienić wał korbowy.Czy można zrobić remont silnika bez wymieniania wału korbowego.czy można założyć nowe panewki na stary wał korbowy
Wymiana wału lub jego naprawa w większości przypadków następuje, gdy gładź czopów przestaje być lusterkiem lub nie trzyma wymiarów. Jeśli wał nie ma zarysowań, można wymienić same panewki i tak często się dzieje. W praktyce nic to nie daje, albo marginalnie, chyba że coś wpadło, jest jakaś rysa na panewce, wtedy tak. Jeśli dysponujemy oryginalnymi panewkami, można zmieniać, jeśli zamiennik jakiś tam , to w myśl zasady "lepsze wrogiem dobrego".
Kolega bolszewik wspomniał wyraźnie że tych wałów się nie szlifuje. Takie są fakty z autopsji osób, które to robiły. Czyli nie da się zawieść do Pana Romka , który na szlifierce do wałów zrobi szlif nawet z dobrą tolerancją i wyda klientowi. Są jeszcze ciekawsze fakty... Nowe wały (rzemieślnicze/stodolane) potrafią nie trzymać wymiarów odnośnie kąta pomiędzy wykorbienieniami oraz kąta zamocowania koła napędu rozrządu. Można wtedy sobie zakładać pozłacane tłoki, platynową pompę wtryskową od Mercedesa oraz wtryskiwacze z samolotu i nie będzie to dobrze chodziło.

Osobiście uważam że da się skutecznie zmniejszyć średnicę czopów do pożądanego wymiaru bez obawy o pęknięcie wału przy eksploatacji, pomimo że te wały mają "ciekawą" budowę. Opłacalność tego żadna, ale możliwość jest. Z drugiej strony, czego się nie robi dla T25 ;) Tyle teorii.

Re: Remont silnika w vładymircu t-25

: 16 paź 2024, 13:12
autor: pop
Odkąd pamiętam mechanicy odradzali szlif wału mimo tego,że producent przewidział chyba cztery szlify,bo ponoć pękały.Biorąc pod uwagę,że Polskim mechanikom w tamtych czasach nie wychodziła większość napraw w tym ruskim urządzeniu :) ,trudno mieć pewność,czy sobie z tym nie radzili,czy faktycznie'"taka jejo kanstrukcja".Silniki chłodzone wiatrem mają swoje prawa i z silnikami od np.Tatry też nieliczni mechanicy dawali radę na zadowalającym poziomie.

Re: Remont silnika w vładymircu t-25

: 16 paź 2024, 14:06
autor: Alchemik
Z ciekawości problemy po szlifie dotyczą też 3 cylindrowego i 4 cylindrowego brata tego silnika z LTZ?

Re: Remont silnika w vładymircu t-25

: 16 paź 2024, 22:23
autor: piorun1234
Wału silnika w T25 się nie szlifuje koniec i kropka. Jest on azotowany i ma minimalną warstwę ale za to bardzo twardą, każda kapitalka wymaga wymiany walu. Nawet szlifujac wal na pierwszy szlif staje się miękki i się zaciera, no chyba że ktos go odda do azotowania to spoko ale raczej wątpię. Jakiś prywaciarz robił wały naweglane jak w Ursusie ale się nie sprawdziły.
Każdy robi jak uważa.
W Boguchwale była firma ZNS i robili kapitalki silników Tatry i inne, ale upadła przez covida...