Strona 3 z 29

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 26 kwie 2020, 12:17
autor: Ursus c-325
Gdzie widziałeś? Nawet katalog części do C-4011 z 1965 roku podaje, że był zelmotowski. Katalog-informator do ciągników Zetor 4011, C-4011, C-355, C-355M i C-360 potwierdza to.
Są też w moim posiadaniu dwa filmy instruktażowo-reklamowe z 1965, kiedy to C-4011 wchodził do użytku jako nowość. Pokazane są tam ciągniki z odprężnikiem - czyli numer silnika do 870 - i też mają tylko szperacze Zelmot.

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 26 kwie 2020, 12:30
autor: Ursus
Katalog na rycinach pokazuje ten prostokątny - na fotkach tych pierwszych 4011 niestety nie ma tyłu widocznego - ale jakoś mam wrażenie, że gdyby był okrągły to właśnie jego zarys byłby widoczny - mogę się mylić, ale skoro już tak drobiazgowo analizujemy to może warto podrążyć temat :)

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 26 kwie 2020, 12:46
autor: Ursus c-325
Obrazek
Dla mnie to jest uproszczony rysunek Zelmota. Z resztą w katalogu zbiorczym jest wyszczególnienie i czeskiego, i polskiego. Jest wyraźnie zaznaczone, że mały był tylko w Zetorze.

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 26 kwie 2020, 13:18
autor: widelec77
Lampa tylna otrzymuje dodatkową przegrodę oddzielającą obie żarówki.
Mam taka jedna lampe tylnia nowa i zawsze mnie zastanawialo kto i po co wyciagnol ta przegrode :) ,myslelem ze ta lampa jest niekompletna.

Mam pytanie w sprawie kierunkowskazow.Do ktorego rocznika,numeru ciagnika wychodzily te kierunkowskazy solidniejsze(ciezkie) i czy one mialy polaczenie z zarowka na wsuwke?

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 26 kwie 2020, 13:21
autor: chrapek3011
Wsuwka była pod śrubką oprawki czyli masa...a samo podłączenie było w oprawce nierozłączne z przewodem.

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 26 kwie 2020, 14:20
autor: Ursus
Ostatnio właśnie odkryłem, że są te cięższe i lżejsze kierunki. Bo mam te lekkie, a trafił mi się jeden ciężki.

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 01 maja 2020, 15:02
autor: Ursus c-325
Przy majowym święcie ciąg dalszy fantów potrzebnych do odbudowy.

Wielu z Was, którzy zajmujecie się remontami swoich czterdziestek, poszukuje charakterystycznych obciążników przedniej osi. Sprzedawane ciągniki praktycznie zawsze są ich pozbawione. Zastanawia mnie dlaczego. Może przy zużytym układzie kierowniczym lżej się kręciło kierownicą?
Jak się dzisiaj okazuje, są one bardzo trudne do osiągnięcia.

Mnie się udało taki zestaw kupić. Trzy lata przed traktorem. Historia o tyle ciekawa, że byłem jeszcze wtedy na studiach. Znalazłem ofertę sprzedaży zestawu obciążników w okolicach Działdowa. Kolega z roku dysponował samochodem, więc którejś soboty pojechaliśmy po nie. Właściciel mówił, że nikt się długo nie zgłaszał, planował więc dowiercić otwory i stosować jako obciążenie do talerzówki. Udało mi się jeszcze coś utargować i dociążonym porządnie Golfem II wróciliśmy do Olsztyna. Później z tymi obciążnikami mieszkałem na stancji do czerwca, kiedy to kończy się rok akademicki :D Stąd takie zdjęcie :P
Obrazek
Warto dodać, że obciążniki w Zetorze 4011 a w C-4011 się różnią. Czeskie mają na obciążnikach zewnętrznych odlane "M". Polskie są gładkie.

Skoro o obciążnikach zacząłem, to warto wspomnieć również o tylnych. Wiadomo, że od numeru ciągnika 50500 mocowanie tzw. talerzy zmieniono z 6 śrub na 3. Natomiast od numeru 57300 zmniejszono liczbę obciążników - od tej chwili przypada dwa talerze na jedno koło.

Ale jest jeszcze jedna ciekawostka, którą warto odnotować. Mianowicie obciążnik środkowy we wczesnych egzemplarzach miał na środku ślepy otwór. Nigdzie w literaturze nie jest to odnotowane, ale na zdjęciach widoczne np. w broszurce Agromy o ciągniku C-4011. Co ciekawe takiego otworu nie mają Zetory 4011 - przynajmniej ja nigdzie na zdjęciach ani historycznych, ani współczesnych nie widziałem. Skąd ten otwór? Ciężko powiedzieć, ale zapewne technologiczny. Być może początkowo sposób obróbki tego wymagał.

Wiedziałem, że takie obciążniki będę chciał mieć założone. Zacząłem więc szukać. Po jakimś czasie udało mi się znaleźć takie niedaleko Człuchowa. Korzystając z okazji że byłem z wizytą w Toruniu u mojego przyjaciela, postanowiłem pojechać z nim po obciążniki. Tym razem dociążony został Passat ;)

Obrazek

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 01 maja 2020, 15:37
autor: JDnB91
Co do tego "ślepego" otworu, to nawet nie zwróciłem na to uwagi, zawsze myślałem że jest "pełny". No i wynika też, że wszystkie 40-stki z obciążnikami na 6 śrub miały je po trzy na stronę.

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 01 maja 2020, 16:16
autor: widelec77
Ursus c-325 pisze: 26 kwie 2020, 12:46 Obrazek
Dla mnie to jest uproszczony rysunek Zelmota. Z resztą w katalogu zbiorczym jest wyszczególnienie i czeskiego, i polskiego. Jest wyraźnie zaznaczone, że mały był tylko w Zetorze.
Niezgadzam sie :) ,rysunek nie przedstawia zadnego zelmota, to autopal Couvačka

Obrazek

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 01 maja 2020, 16:17
autor: widelec77
Obciazniki tylne z otworem pierwszy raz widze.Ciekawe.

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 01 maja 2020, 20:35
autor: Ursus
Ciekawy temat ;) Fajna dyskusja - bo jeszcze chyba nigdzie nikt się nie podjął rozpracowania C-4011 na detale - co kiedy gdzie i dlaczego. C-355 już na forum jest - fajnie, że teraz pierwowzór będzie :)

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 01 maja 2020, 21:19
autor: chrapek3011
Szperacz Autopal tylko w Zetorach.Zelmot od początku w Ursusie C-4011 i C-355.

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 01 maja 2020, 21:30
autor: popracy
Możliwe, że rycina została skopiowana z czechsłowackiego katalogu

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 01 maja 2020, 22:38
autor: Ursus c-325
Tak, rzeczywiście rysunek został zaczerpnięty z katalogu Zetora 4011. Co nie zmienia faktu, że tego szperacza w C-4011 nigdy nie było.
Ursus pisze: 01 maja 2020, 20:35 Ciekawy temat ;) Fajna dyskusja - bo jeszcze chyba nigdzie nikt się nie podjął rozpracowania C-4011 na detale - co kiedy gdzie i dlaczego. C-355 już na forum jest - fajnie, że teraz pierwowzór będzie :)
Dzięki Paweł za miłe słowo :) Staram się jak najgłębiej "przekopać" temat, a jednocześnie tak to przedstawić Wam, żeby nie zanudzić ;)

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 01 maja 2020, 23:22
autor: Ursus
A macie jakieś fotki - tak z ciekawości - takich pierwszych C-4011 ? Z jakichś targów czy coś? Bo generalnie w necie oprócz kilku fotek które przewijają się do znudzenia w publikacjach o Ursusie - to nie ma nic.

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 01 maja 2020, 23:23
autor: widelec77
Ten typ obciaznikow przod byl montowany standardowo czy tylko na zadanie?
Chetnie bym zobaczyl jakies zdjecia archwiwalne z tym typem obciaznikow
(przod i tyl).
Popatrze w swojej literaturze tez z ciekawosci.

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 02 maja 2020, 8:46
autor: chrapek3011
Cały komplet obciążników był w standardzie...czyli koła tył,przód i kostki na wsporniku.

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 02 maja 2020, 10:48
autor: Ursus c-325
Ursus pisze: 01 maja 2020, 23:22 A macie jakieś fotki - tak z ciekawości - takich pierwszych C-4011 ? Z jakichś targów czy coś? Bo generalnie w necie oprócz kilku fotek które przewijają się do znudzenia w publikacjach o Ursusie - to nie ma nic.
Zgodnie z życzeniem zamieszczam poniżej kilka zdjęć:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 02 maja 2020, 12:06
autor: Ursus
Dzięki, otwór faktycznie jest na niektórych fotkach. Mi osobiście się on nie podoba - ale pod względem kolekcjonerskim na pewno jest to coś unikalnego.
Fotki większość znalem, bo to akurat te co są dostępne w publikacjach. Aż dziwne, że np. Ursusa C-325 dużo więcej zdjęć różnych się przewija z MTP itd.
Niestety w temacie nie pomoże śp. Tomek Mikszo, archiwista MTP.

Lampa robocza w tych rzędach czterdziestek w Ursusie faktycznie widać okrągły. Dla mnie to lepiej - bo mam taki właśnie :D Nie muszę szukać Autopala ;P

Re: Ursus C-4011 1966r.

: 02 maja 2020, 12:46
autor: c350
Ten wiśniowa przemawia do mnie. Nie wiecie, czy w takich samych barwach szły c350 z maską od c4011? Macie może jakieś kolorowe zdjęcia?