Przystosowanie ciągnika Ursus C308 do transportu wewnątrz-zakładowego

Dodano dnia: 28/03/2019

Mało osób wie, że w latach 50-tych w Fabryce Samochodów Osobowych powstał prototyp 3-kołowej wersji Ursusa C308 przeznaczonego do transportu wewnątrz-zakładowego. Zastosowano w nim przednie koło kierowane, przy czym koło jezdne zaadaptowano z skutera WFM Osa. Do oryginalnej ramy obciążników przednich zamocowano spawany wspornik zawieszenia przedniego. Układ kierowniczy rozwiązano bardzo prosto. Dla zmniejszenia kosztów przeróbki wykorzystano kompletny mechanizm kierowniczy wraz z kolumną i kołem kierowniczym od samochodu FSO Warszawa. Skrócono jedynie kolumnę kierowniczą poprzez obcięcie i zespawanie. Cały mechanizm kierowniczy zamocowano do bloku napędowego za pomocą specjalnie pospawanego wspornika. Drążek podłużny układu jest połączony bezpośrednio przez przeguby na sworzniach kulistych pomiędzy ramieniem kierowniczym a wąsem zwrotnicy. Wszystkie te elementy były zapożyczone z osobowej Warszawy. Pedał hamulca przyspawano do istniejącej dźwigni – obsługiwało się go prawą nogą. Działał on na koła tylne ciągniczka. Natomiast pedał gazu połączono z gaźnikiem za pomocą linki – obsługiwało się go lewą nogą. Dodatkowymi elementami odróżniającymi trójkołowego C308 od wersji seryjnej były: podłoga wraz z błotnikami, siodełko oraz uproszczony hak. Przyspawano także zabezpieczenie przed „podskokiem” przedniego koła.
Przed oddaniem ciągnika do normalnej eksploatacji na terenie FSO przeszedł on serię prób. Testowano go w różnych warunkach i z różnymi obciążeniami – wszystkie te zadania wykonał pomyślnie. Ciągniczek charakteryzował się dużą zwrotnością, stosunkowo dużą siłą uciągu, prostotą prowadzenia (ze względu na samoczynne odśrodkowe sprzęgło) oraz małymi gabarytami. Ze względu na zastosowanie w przeróbce możliwie jak największej ilości elementów z innych ówczesnych polskich konstrukcji motoryzacyjnych istniała możliwość małoseryjnej produkcji tego ciągnika dla potrzeb gospodarki. Na podstawie przeprowadzonych badań trójkołowego Ursusa C308 Fabryka Samochodów Osobowych planowała przerobić dla potrzeb własnych jeszcze 20 sztuk Ursusów C308. Czy tego dokonano – nie wiadomo. W literaturze z tamtego okresu nie ma praktycznie żadnych wzmianek o takiej konstrukcji poza artykułami w czasopismach technicznych.
Poniżej zamieszczone zostały podstawowe dane ciągnika C308 po przerobieniu na trójkołowca.

Ciężar bez kierowcy: 290 kg
Obciążenie koła przedniego bez kierowcy (z kierowcą):
97 kg (75 kg)
Maksymalny uciąg ładunku: 2000 kg
Maksymalna szerokość ciągnika:
912 mm
Rozstaw osi:
1120 mm
Długość ciągnika:
1880 mm
Wysokość haka:
260 i 380 mm
Najmniejszy promień skrętu:
1500 mm
Średnie zużycie paliwa:
8 litrów na 8 godz. pracy

Paweł Rychter

Przystosowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych do transportu wewnątrz-zakładowego ciągnik Ursus C308.

Jako przednie koło wykorzystano kompletne koło wraz z widelcem od skutera WFM Osa.

Ciągnik potrafi zawrócić nawet w pokoju średniej wielkości. Za kierownicą mgr inż. Adam Wilczyński – autor przeróbki.

Zobacz więcej na