Skrzynia biegów RS-09

Dodano dnia: 21/03/2019

W ostatnim czasie mamy sporo zapytań od Was o schemat przełożeń i opis budowy skrzyni biegów popularnego niegdyś w Polsce nośnika narzędzi RS-09. Trzeba przyznać, że NRD-owscy inżynierowie się postarali i stworzyli dość skomplikowane mechanizmy jak na tamte czasy. Zatem, aby pomóc Wam w rozszyfrowaniu przełożeń – prezentujemy poniżej kilka schematów i rycin pochodzących z materiałów fabrycznych i reklamowych nośnika RS-09. W skrzyni zawierają się przekładnie zmian prędkości, przekładnia grupowa oraz przekładnia zwrotna, a ponadto mechanizm różnicowy wraz z blokadą. W dolnej części umieszczono dodatkowo segment napędu wałków przekaźnika mocy – przedniego i tylnego. Koła zębate zastosowane w przekładniach mają zazębienie proste, jedynym wyjątkiem jest para kół stożkowych o zazębieniu spiralnym, która przekazuje napęd z wałka atakującego na mechanizm różnicowy (zwany przekładnią wyrównawczą w tym przypadku). W rezultacie skrzynia przekładniowa RS-09 zapewnia 8 przełożeń do jazdy do przodu i 8 do tyłu, w dwóch zakresach po 4 biegi.

Paweł Rychter

Rozmieszczenie dźwigni sterujących nośnika narzędzi RS-09

Po lewej schemat włączania biegów oraz zakresów (grup), a po prawej wyboru kierunku jazdy.

Zobacz więcej na