Unikatowa – największa w Polsce kolekcja zabytkowych lokomobil i ciągników w zbiorach Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu

Dodano dnia: 16/05/2014

Pragniemy Państwa poinformować, iż od 2014 roku Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu (podlaskie) zostało właścicielem największej w Polsce kolekcji ciągników i lokomobil!

Obecnie kolekcja ciągników wyprodukowanych w latach 1917 – 1990 przez polskie i zagraniczne firmy liczy 34 egzemplarze. Wszystkie ciągniki są starannie odrestaurowane i sprawne technicznie, o czym można się przekonać oglądając paradę jazdy ciągników w trakcie imprez, np. Nocy Muzeów czy Podlaskiego Święta Chleba.

Wśród 13 szt. ciągników firm polskich wyprodukowanych w latach 1948 – 1971, najcenniejszymi jest URSUS C-45 z 1948 r. – model na żelaznych kołach oraz z 1949 r. – model na gumowych kołach. Z zagranicznych ciągników posiadamy ciągniki firm niemieckich, czeskich, radzieckich, angielskich i amerykańskich wyprodukowane w latach 1917 – 1990. Na szczególną uwagę zasługuje grupa 7 ciągników niemieckiej firmy „Heinrich Lanz” z Manhheim. Wśród nich unikat na skalę światową ciągówka HM8 Mops z 1923 r. – jedyna oryginalna ciągówka tego typu w Polsce i jedna z nielicznie zachowanych. na świecie. Ciągniki produkcji amerykańskiej są najstarszymi ciągnikami w naszych zbiorach i w zbiorach polskiego muzealnictwa: dwa zostały wyprodukowane przez firmę „International Harvester Company” – ciągnik Titan 10-20 z 1917 r. z fabryki w Milwaukee i ciągnik McCormick-Deering 10-20 z 1937 r. z fabryki w Chicago oraz ciągnik Fordson F wyprodukowany w 1918 r. przez firmę „Henry Ford & Son” z Dearborn. Wszystkie te modele były używane przed II wojną światową na terenie Polski, a ciągniki Titan 10-20 i Fordson F były pierwszymi modelami ciągników sprowadzonymi w 1919 r. do pracy w majątkach ziemskich w okolicach Ciechanowca.

W Ciechanowcu mamy również niepowtarzalną okazję obejrzenia największej kolekcji lokomobil parowych w Polsce zgromadzonych w jednym miejscu. Obecny zbiór liczy 8 szt. lokomobil wyprodukowanych w latach 1895 – 1925. Wszystkie lokomobile są starannie odrestaurowane. Wśród zebranych lokomobil posiadamy najstarszą w Polsce w pełni sprawną lokomobilę przeciąganą z 1895 r., a także najstarszą sprawną lokomobilę samobieżną z 1910 r.

Lokomobile parowe są to ważące kilka ton silniki, trochę przypominające parowozy, które napędzały inne stacjonarne maszyny, np. w rolnictwie duże młocarnie. Rozkwit ich produkcji
w Polsce i na świecie przypadał na lata drugiej połowy XIX. w. i początek XX. w. Obecnie są to bardzo rzadko spotykane obiekty zarówno w Polsce, jak i zagranicą. W Polsce szacuje się, że ich liczba w muzeach i u prywatnych kolekcjonerów nie przekracza 50 szt.

Więcej informacji o tej unikatowej kolekcji znajdą Państwo na stronie placówki pod adresemwww.muzeumrolnictwa.pl.

W ramach Ogólnopolskiej Nocy Muzeów zapraszamy na prezentację (rozruch i jazdę) naszych zabytkowych maszyn 17 maja od godz. 15.00 do Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu.

Kustosz Marek Wiśniewski – tel. 604 492 512
Kierownik Działu Techniki Rolniczej
Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu

Zobacz więcej na