W Zespole PGR Kwidzyn zmontowaliśmy traktor

Dodano dnia: 03/09/2019

W naszym zespole zmontowaliśmy traktory, stanowiące połączenie części traktora Farmall z częściami traktora Zetor. Do ich budowy wykorzystaliśmy znajdujące się jeszcze w dobrym stanie podwozia z traktorów Farmall, które przeznaczone były do kasacji oraz zakupione w TOR silniki Zetor i CZRol – sprzęgła Zetora wraz z obudową. Od listopada 1956 roku w Zespole PGR Kwidzyn pracują 4 takie traktory.

Widok traktora zmontowanego w PGR Kwidzyn.

Oto ich opis:
Do budowy traktora wykorzystano z traktora Farmall: mechanizm różnicowy kompletny wraz z kołami 1100X38, przód z chłodnicą i kołami 600X16, kompletny system kierowniczy, urządzenie do rozruchu ręcznego, zbiornik na paliwo, kompletną skrzynię biegów, wałek sprzęgła 48551 B, system hamulcowy.
Z traktora Zetor wykorzystano: silnik kompletny, rozrusznik nr 301, sprzęgło nr 3031-3049, obudowę kompletną sprzęgła nr 31123, prądnicę nr 513,05, regulator napięcia 12V, filtry powietrza, paliwa i oleju, wałek sprzęgła nr 48/55.
Najtrudniejsze okazały się połączenia: obudowy sprzęgła Zetor nr 31123 z obudową skrzyni biegów Farmall nr 8276 DEx; silnika Zetor z ramą przodu Farmall nr 69-63 DA oraz zastąpienie sprzęgła Zetor nr 3371 na kombinowane (Farmall 48551 D, Zetor 3371), a także przystosowanie chłodnicy i przeróbka przegubu wałka sprzęgła Farmall (Jonit Ring) nr 43769 DA.
Trudności te pokazano następująco:
Do obudowy skrzyni biegów Farmall przykręcono na 6 śrubach 3/4” i 2 szpilkach 3/4” płytę pancerną grubości 31mm o wymiarach zewnętrznych odpowiadających wymiarom zewnętrznym obudowy sprzęgła Zetor nr 3123. Do płyty tej przymocowano 12 śrubami Ø 12,2mm obudowę sprzęgła Zetor.
Silnik Zetor z ramą przodu Farmall połączono przy pomocy odpowiednio dopasowanej płyty pancernej grubości 25mm odpowiadającej wymiarami przylgni oryginalnego wspornika osi przedniej Zetor nr 602. Płytę przykręcono 8 śrubami o przekroju 12,2mm i przyspawano do niej skrócone ramy boczne traktora Farmall nr 63470 DA, do których 5 śrubami 3/4” z każdej strony przymocowano ramę przodu nr 65166 DB.

Widok silnika.

Do wałka sprzęgła Farmall po odpowiednim skróceniu przyspawano końcówkę wałka sprzęgłowego Zetor.
Chłodnicę przerobiono przystosowując jej wejściowe i wyjściowe kanały do potrzeb silnika Zetor.
Przegub wałka sprzęgła przerobiono zmieniając ułożenie krzyżaków bez przeróbki mechanicznej.

Jan Parczewski,
starszy mechanik PGR Kwidzyn
Mechanizacja Rolnictwa
Nr 3/1957

Zobacz więcej na