Walne Zebranie Sprawozdawcze Klubu Traktor i Maszyna
Walne Zebranie Sprawozdawcze Klubu Traktor i Maszyna
Dodano dnia: 17/07/2019
Ciągniki z fabryki Bautza, na pierwszy rzut oka, nie wyróżniały się niczym specjalnym. Ale być może stąd brała się ich siła. W świecie producentów ciągników Bautz istniał dość krótko. W latach 1950 – 62 produkowano tam z pewnością coś co można było nazwać klasycznym traktorem.
Josef Bautz już od 1890 roku specjalizował się w produkcji kosiarek, maszyn do zbioru siana i żniwiarek. Początkowo fabryka w Saulgau zaopatrywała odbiorców regionu Górnej Szwabii. W latach 1914-34 sprzedaż wyrobów tej marki przedstawiała się na imponującym poziomie. W tym okresie samych tylko kosiarek typu „Attyla” rozprowadzono na całym świecie ponad 100 tysięcy egzemplarzy.
W 1935 roku Josef Bautz zakupił puste hale stoczniowe w Großauheim nad Menem w celu rozpoczęcia produkcji ciągników rolniczych. To było jego marzeniem. Jednak do wybuchu wojny te plany się nie ziściły. Powstało wprawdzie kilka prototypów, ale zamierzenia gospodarki narodowo- socjalistycznej były zupełnie inne. W 1939 roku zakład w Großauheim, został znacjonalizowany celem rozpoczęcia tam produkcji broni. Bautozwi w ramach „zadośćuczynienia” pozostawiono fabrykę w Saulgau.
Po II wojnie światowej marzenie aby budować ciągniki rolnicze, nie było łatwe w realizacji. Większość zakładów na terenie Großauheim została zniszczona, a te ocalałe, zajmowała armia amerykańska z przeznaczeniem na magazyny. Nie mniej jednak produkcja w Saulgau rozwijała się bardzo dobrze. W 1950 roku u Bautza pracowało 700 osób. W tym okresie uzyskał on pozycję lidera na niemieckim rynku w sprzedaży maszyn do zbioru zielonek. To dodawało odwagi w realizacji idei produkcji traktorów. W tym samy roku nadarzyła się okazja. Firma Zanker, która zaprezentowała swój pierwszy model ciągnika na wystawie rolniczej we Frankfurcie, w związku ze zmianą planów przedsiębiorstwa, chciała jak najszybciej pozbyć się tego działu produkcji.
Warto wspomnieć, że Zanker od 1891 roku zajmował się wytwarzaniem wyrobów branży AGD (w Niemczech najbardziej rozpowszechnionymi wyrobami tej firmy to były pralki). Bautz skorzystał z okazji i zakupił projekt. Z niewielkimi zmianami ciągnik wytwarzano już jako Bautz 14PS Dieselmotor. Traktor napędzał jednocylindrowy, wysokoprężny silnik Zanker M-1, pracujący w cyklu dwutaktowym. Jednostka ta dostarczała 14KM i współpracowała ze skrzynią biegów Zanker-ASG-4 o czterech przełożeniach w przód i jednym w tył. Ten traktor standardowo dostarczano z rozrusznikiem elektrycznym i oświetleniem 12V oraz końcówką WOM. Ciągnik pojawił się w fabryce Bautza dokładnie w 60 lecie jej założenia, co skrzętnie wykorzystano w ogłoszeniach reklamowych.
Do dystrybucji ciągnika, Bautz wykorzystał swoją rozległą sieć sprzedaży maszyn zielonkowych. Liczba wyprodukowanych egzemplarzy Zankera 12/15, a następnie Bautza 14PS, nie przekroczyła 200 sztuk. A więc jest to niezmiernie rzadki model.
W 1951 roku Bautz wprowadził kilka zmian polegających na zastosowaniu 2 cylindrowego 4 suwowego, silnika MWM KD11Z o mocy 12KM. Zaprojektowano nową oś i układ kierowniczy. Aby odróżnić ten model, zmieniono linię maski. Traktor otrzymał symbol AS120. Ciągnik ten miał szczególne znaczenie dla drobnych rolników, ze względu na jego bardzo niską cenę sprzedaży.
Od 1954 wymagania rynku zmusiły wprowadzenia modelu 122B AS, napędzanego do wyboru jednocylindrowymi silnikami MWM, chłodzonymi powietrzem lub wodą. W tym samym czasie rozpoczęto produkcję przeprojektowanej skrzyni biegów wyposażonej w pięć przełożeń do jazdy w przód i jedną do tyłu. Dzięki współpracy z producentem silników MWM, do 1954 roku powstała mała rodzina ciągników o mocach od 12 do 22 KM (AS 122, AS 170, AS 220).
W tym samym momencie Bautz mógł zwiększyć wielkość produkcji dzięki zakupionej do armii amerykańskiej, hali o powierzchni 5 tyś m². Wówczas stało się możliwe zaspokojenie wciąż rosnącego popytu, na który firma nie była przygotowana. W 1956 roku Bautz zaprezentował model 180.
180-tkę oferowano w dwóch odmianach: AL-chłodzony powietrzem, oraz AW-chłodzony wodą. Dlaczego zdecydowano się na takie rozwiązanie? Obydwa silniki dostarczane przez MWM, konstrukcyjnie były niemal identyczne. W latach pięćdziesiątych opinie użytkowników, który silnik jest lepszy, były podzielone. Te chłodzone powietrzem były łatwiejsze w obsłudze i nie sprawiały problemów zimą. Zaś chłodzone wodą nie przegrzewały się latem i wydzielały mniej hałasu.
Dlatego Bautz promował obydwa systemy, po to żeby nie tracić żadnej grupy odbiorców. Dwucylindrowy motor z bezpośrednim wtryskiem uzyskiwał 18 KM przy 2000 obr/min. W układzie przekazania napędu zastosowano jednostopniowe sprzęgło Fitchel&Sachs – praktykowane w większości niemieckich ciągników tego okresu.
Dalej napęd przekazywany był przez 5 przekładniową skrzynię, znaną z wcześniejszych modeli. Wsad skrzyni biegów pod postacią kół zębatych i wałków dostarczała firma Hurth.
Nieoczekiwanie w 1957 roku, nastąpiło załamanie rynku sprzedaży w segmencie lekkich ciągników do 20KM. Zbyt na nieco mocniejsze traktory, również był trudny. Na zadowalającą sprzedaż można było liczyć jedynie prawie i wyłącznie za granicą. Dla Bautza oznaczało to kłopoty. Dlatego w tym czasie intensywnie pracowano nad nowym modelem, który zaprezentowano w 1959 roku jako Bautz 200.
W tym samym roku produkcja AW180/ AL180 została zakończona. Niektóre źródła podają orientacyjnie, że powstało nie więcej jak 1380- 1400sztuk tego modelu, gdzie większość produkcji przepadała na lata 1956-57.
Rafał Mazur