cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   MAGAZYN   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  MAGAZYN
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  KLUB
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

GADŻETY

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

Ostatnie Artykuły
XIII FESTIWAL W WILK...
60 LAT GMINY BIAŁE B...
MUZEUM ROLNICTWA W S...
MOTOCLASSIC 2014
WITOSŁAW 2014
Zareklamuj się!
ZMIANY KONSTRUKCYJNE W CIĄGNIKACH URSUS C328 cz. II
Zmiany konstrukcyjne w ciągnikach Ursus C-328 cz. II


W pierwszej części opracowania podane zostały zmiany konstrukcyjne silnika i osprzętu silnika C-328 wprowadzone między lipcem 1964 r. a sierpniem 1965r. Zmiany układu napędowego dotyczyły głównie układu sprzęgła i wałka odbioru mocy.

1.Zespół sprzęgła

Od numeru seryjnego ciągnika 77000 zmieniono wielowypustowe połączenie tarcz sprzęgła z wałkiem napędowym skrzyni biegów i wałkiem przekaźnika mocy. Nowy element to również wielowypustowe połaczenie, ale o zarysie ewolwentowym. Zmiana ta została wprowadzona w ramach pierwszego stopnia unifikacji z ciągnikami Ursus C-4011.


Ursus C328

Rys 1. Na schemacie skrzyni biegów zmienione elementy oznaczone:
6- wałek napędowy WOM (50.01129.2)
7-wał sprzęgłowy / napędowy skrzyni biegów (50.01130.0)
Z-2 - koło zębate WOM napędzane związane ze zmianą koła -Z1 osadzonego na wałku napędowym WOM (na rys nr 6)



W celu obrazowego zlokalizowania wyżej wymienionych elementów, zostały one wyszczególnione na poniższym schemacie katalogowym.

Ursus C328

Rys.2 Schemat katalogowy podzespołów skrzyni biegów i wałka WOM C-328. Zmienione pozycje oznaczone są:
5- wałek napędowy WOM (50.01129.2)
9- wał sprzęgłowy / napędowy skrzyni biegów (50.01130.0)
38- koło zębate WOM napędzane Z-2

Zmiana ta powoduje niezamienialność części. W przypadku, gdy wystąpi konieczność wymiany zużytych wałków napędowych na nowego typu można je zastąpić nowymi pod warunkiem jednoczesnej wymiany tarczy sprzęgła kompletnego.


Ursus C328


2. Dobieranie wałka WOM do koła zębatego napędzanego przekaźnika mocy.

W celu wykluczenia pomyłek powstałych podczas napraw C-325 i C-328, fabryka przygotowała tabele charakterystycznych odmian konstrukcyjnych ww. części:


Ursus C328


Jak widać z powyższego zestawienia są cztery pary doboru wałka napędowego WOM i koła napędzanego, gdzie trzeba pod uwagę brać liczbę zębów i ich pochylenie Na szczęście odległości osi wałków we wszystkich odmianach są jednakowe. Czyli ich osadzenie nie zmienia się.
Zalecane są wymiany tylko par części: 50.01129.0 i 50.01110.0 na 50.01129.1 i 50.01110.1.
W przypadku całkowitej wymiany silnika z S-312 na S-312B można wymieniać powyższe pary:
50.01129.0 i 50.01110.0
50.01129.1 i 50.01110.1
na:
50.01129.2 / 50.01129.3 i 50.01110.2

W przypadku zastosowania wałka 50.01129.3 należy do niego dobrać nowszą tarczę sprzęgła kpl. 42.211.051

Jak widać numery katalogowe części C-328 są tylko nieco podobne do późniejszych numerów z C-330. Np.: zespół kpl. sprzęgła C-330 do 1979 roku oznaczony był: 42.234.000 (lub wg nowego indeksu: 0042/23-400/0)
Kolejne zmiany mogą powodować niezamienialność niektórych części. Dlatego przy doborze najlepiej jednak wymontować daną część w celach porównawczych.


Za tydzień podane zostaną zmiany nadwozia C-328.


Rafał Mazur





Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.