Lanz Alldog A1806

Dodano dnia: 29/03/2019

Pierwsze Alldogi pojawiły się w 1952r. Posiadały benzynowy silnik dwutaktowy o pojemności niecałe 450 ccm tzw. „Doppelkolben”. Był to silnik dwutłokowy, w którym obydwa tłoki poruszały się jednocześnie w tym samym kierunku. Dlatego w tabelach podane jest, że posiada on 1 cylinder, a średnica i skok tłoka wyrażona jest 2 x 55 x 94 mm. Silnik ten miał moc ok. 12 KM. Skrzynia posiadała 5 biegów do przodu i jeden wsteczny. Tą wersję produkowano do 1954 roku i była oznaczona dokładnie jako A1205 Motor-Geräteträger.
Po modernizacji w 1954r. model otrzymał oznaczenie A1215 – posiadał on już jednocylindrowego diesla o pojemności 534 ccm. Moc była praktycznie taka sama. W roku następnym zwiększono moc do 13 KM. Teraz model ten nazywał się A1305. W roku 1956 dostępne były dwa modele. Oprócz A1315 (zmodernizowana wersja A1305) dostępny był także A1806 – z 2-cylindrowym silnikiem Diesla – w odróżnieniu od poprzednich Alldogów miał on chłodzenie cieczą. Pojemność 1250 ccm. Jak łatwo się domyśleć z nazwy modelu silnik osiągał 18 KM.
Już na pierwszy rzut oka widać różnicę w budowie tego nośnika – w porównaniu chociażby z powszechnie znanym u nas RS-em 09. Rama Lanza składa się z dwóch rur, połączonych ze sobą na końcach. Oba elementy ramy posiadają listwy z szeregiem otworów – umożliwiało to dosyć płynne regulowanie zawieszenia narzędzi. Moim zdaniem było to o wiele praktyczniejsze niż pojedynczy element nośny (jak w przypadku RS-a), ponieważ umożliwiało to zamontowanie z przodu np. elewatorowej kopaczki do ziemniaków. Z nośnikiem współpracować mogło wiele narzędzi i dlatego wielu rolników kupowało Alldogi. Czasami wykorzystywano je również jako środek transportowy – po założeniu drewnianej skrzyni ładunkowej z burtami.
Ostatnie Alldogi zeszły z taśmy produkcyjnej w 1959 roku.

Paweł Rychter

 

Zobacz więcej na