Zmiany konstrukcyjne w ciągnikach Ursus C-328

Dodano dnia: 29/03/2019

Ciągniki serii C-325/28 podlegały ciągłym zmianom konstrukcyjnym, które wprowadzano systematycznie. Traktory C-325 z początkowych serii różnią się w wielu szczegółach od tych z końca serii. Ursus C-325 z 1963 roku jest zbliżony do pierwszych C-328. Właściwie jako moment uruchomienia jego produkcji uważa się zastosowanie silnika S-312 B. Nie mniej jednak jeszcze kolejne ciągniki C-328 składały się z wielu elementów poprzednika, które stosowano do wyczerpania zapasów.
Wiele zmian miało na celu nie tylko poprawę trwałości, ale również uproszczenie procesów produkcyjnych i obniżenie kosztów.
Oto zastawienie zmian w ciągnikach C-328 wprowadzone między lipcem 1964 r. a sierpniem 1965r.

Silnik

1. Zespół głowicy

W zespole głowicy wprowadzono nowe dźwigienki zaworowe oraz tulejki dźwigienki zaworowej. W starszych silnikach S-312B od numeru 30000 można stosować nowe podzespoły. W przypadku dobrego stanu dźwigienki możliwa jest wymiana samej tulejki. Wprowadzenie tych zmian spowodowało lepsze smarowanie dźwigienki zaworowej i mniejsze zużycie tego podzespołu.

Jak wynika z powyższej tabeli mamy 4 typy dźwigienek zaworowych i dwa rodzaje współ-wymiennych tulejek.
Nowy typ dźwigienki zaworowej można zastosować do pierwszych silników S-312 (C-325). Różnica polega jedynie na wysokości nosków. Dźwigienkę można przerobić obcinając nosek wg rysunku nr 4, na którym zaznaczono możliwą przeróbkę linią przerywaną. Ponadto dźwigienki z nisko obciętym noskiem muszą być stosowane, gdy silnik posiada blaszana osłonę pokrywy głowicy.

2. Układ korbowy

W celu polepszenia jakości i ujednolicenia asortymentu wprowadzono jeden typ śrub korbowodowych i do przeciwciężarów. W związku z nowym typem śrub do przeciwciężarów nastąpiła zmiana wału korbowego. W miejscu otworów gwintowanych M12x1,25 wprowadzono otwory M14x1,5. Zmianie uległy również przeciwciężarki oraz podkładki mocujące przeciwciężary.

3. Misa olejowa, rura ssąca

Ze względu na inne wygięcie rury ssącej II sekcji zmieniono w wannie olejowej ukształtowanie zbiornika na czysty olej. Inne ukształtowanie rury ssącej dało znaczną obniżkę pracochłonności. Zmiana ta powoduje niezamienialność niżej wymienionych części:

4. Wałek rozrządu, czujnik ciśnienia

Końcówka czujnika ciśnienia oleju została przeniesiona z bloku cylindrowego do łożyska środkowego wałka rozrządu. Spowodowało to zmianie długości przewodu ciśnienia oleju z 835mm na 930mm. Te przewody są niezamienialne. Zmienione zostały również tulejki wałka rozrządu. Stare są zamienialne na nowe, lecz nie odwrotnie.

5. Panewki wału

W zespole bloku cylindrowego i układu korbowego wprowadzono nowe panewki łożysk głównych i korbowodowych. Nowe panewki o wymiarach produkcyjnych są zamienne ze starymi. Różnica polegała na tym, że wymiary remontowe starych panewek korbowodowych były stopniowane co 0,6mm, a panewek czopów głównych co 0,4mm. Dlatego przy naprawie silnika z wału korbowego była zeszlifowywana zbyt duża warstwa materiału.
W nowych panewkach wymiary remontowe zarówno panewek korbowodowych jak i czopów głównych mają stopniowanie co 0,25mm. Zmniejszono liczbę wymiarów remontowych z 6-ciu na 4.
Nowe panewki remontowe pozwoliły na zmniejszenie pracochłonności przy naprawie silnika (szlif wału) oraz mniejsze osłabienie wytrzymałości wału po szlifie czopów na wymiar remontowy.

6. Pompa wodna

Przez wprowadzenie zmian w uszczelnieniu pompy wodnej uzyskano bardzo skuteczne uszczelnienie pompy i zmniejszenie asortymentu części w ciągniku.
Nowy typ uszczelnienia typu Morpak nie jest zamienny ze starym. Nie mniej jednak przy jego wymianie na nowe można wykorzystać stary wirnik, wałek i tuleję oporową.
Nowy wirnik jest krótszy o 5mm, a otwór fi: 12 mm jest taki sam na całej długości, natomiast w starym na długości 16 mm był roztoczony na fi 17 mm.
Nowy wałek różni się średnicą. W miejscu gdzie zakładana jest uszczelka typu Morpak średnica została zmniejszona z fi: 12,3 mm na fi: 12 mm.
Tuleja oporowa posiada odpowiednio do wałka zmniejszony otwór wewnętrzny.

Zmiany konstrukcyjne pompy wodnej pokazano na poniższym rysunku.

Rafał Mazur

 

Zobacz więcej na