cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   MAGAZYN   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  MAGAZYN
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  KLUB
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

GADŻETY

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

Ostatnie Artykuły
WYCIECZKA ROWEROWA
WESELE NA 7 TRAKTORÓW
ZAKOŃCZENIE SZKOŁY
KRAMER KLS 140
II PIKNIK BORÓWKOWY
Zareklamuj się!
DT-20
DT-20


Traktor DT-20




W 1950 roku w Charkowie rozpoczęto produkcję małych ciągników o oznaczeniu HTZ-7 napędzanych silnikiem benzynowym o mocy 12KM. Traktor przeznaczono do prac w sadownictwie i ogrodnictwie. HTZ-7 szczególnie przydatny był też do upraw międzyrzędowych. Znaczny prześwit i konstrukcja umożliwiająca mocowanie narzędzia między osiami ciągnika, czyniły z niego tak zwany półnośnik narzędzi. Dzięki smukłości ramy pośrodku ciągnika, można było zawieszać narzędzia do upraw międzyrzędowych..
Ciekawe rozwiązanie stanowiła możliwość przełożenia siedzenia przed kolumnę kierownicy i praca traktorem do tyłu. Umożliwiało to bardziej uniwersalnie wykorzystanie dostępnych narzędzi np wyrywacz lnu, tylny ładowacz, pielnik itp.
W 1956 do ciągnika zastosowano silnik wysokoprężny o mocy 14KM oznaczając go symbolem DT-14. Dwa lata później podniesiona została moc silnika do 20KM. Traktor otrzymał wówczas nazwę DT-20.
W naszym kraju pracowało bardzo mało tych ciągników. Sprowadzano go w ramach niewielkich uzupełnień razem z radzieckimi traktorami T-28. Dystrybucję DT-20 i T-28 oraz zaopatrzenie w części zamienne prowadziła poznańska placówka PHSR Agromy. Ten rzadki w naszym kraju sprzęt wyprodukowany został w dość pokaźnej liczbie prawie 250 tyś sztuk. Traktory DT-20 szeroko eksportowano do krajów RWPG oraz Europy Zachodniej. Po zakończeniu produkcji w 1969 roku zastąpiony został ciągnikiem T-25 Władymirec będący kontynuacją koncepcji DT-20.


Rafał Mazur



Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.