cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   MAGAZYN   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  MAGAZYN
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

GADŻETY

Ostatnie Artykuły
DOŻYNKI GMINNE W BUK...
KONTAKT Z KLUBEM RET...
WŁADZE KLUBU RETROTR...
DOŻYNKI W ZAKRZEWIE
XIII FESTIWAL W WILK...
Zareklamuj się!
DT-20
DT-20


Traktor DT-20




W 1950 roku w Charkowie rozpoczęto produkcję małych ciągników o oznaczeniu HTZ-7 napędzanych silnikiem benzynowym o mocy 12KM. Traktor przeznaczono do prac w sadownictwie i ogrodnictwie. HTZ-7 szczególnie przydatny był też do upraw międzyrzędowych. Znaczny prześwit i konstrukcja umożliwiająca mocowanie narzędzia między osiami ciągnika, czyniły z niego tak zwany półnośnik narzędzi. Dzięki smukłości ramy pośrodku ciągnika, można było zawieszać narzędzia do upraw międzyrzędowych..
Ciekawe rozwiązanie stanowiła możliwość przełożenia siedzenia przed kolumnę kierownicy i praca traktorem do tyłu. Umożliwiało to bardziej uniwersalnie wykorzystanie dostępnych narzędzi np wyrywacz lnu, tylny ładowacz, pielnik itp.
W 1956 do ciągnika zastosowano silnik wysokoprężny o mocy 14KM oznaczając go symbolem DT-14. Dwa lata później podniesiona została moc silnika do 20KM. Traktor otrzymał wówczas nazwę DT-20.
W naszym kraju pracowało bardzo mało tych ciągników. Sprowadzano go w ramach niewielkich uzupełnień razem z radzieckimi traktorami T-28. Dystrybucję DT-20 i T-28 oraz zaopatrzenie w części zamienne prowadziła poznańska placówka PHSR Agromy. Ten rzadki w naszym kraju sprzęt wyprodukowany został w dość pokaźnej liczbie prawie 250 tyś sztuk. Traktory DT-20 szeroko eksportowano do krajów RWPG oraz Europy Zachodniej. Po zakończeniu produkcji w 1969 roku zastąpiony został ciągnikiem T-25 Władymirec będący kontynuacją koncepcji DT-20.


Rafał Mazur



Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.