cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Zobacz Temat
RetroTRAKTOR || Traktory Ursus, Zetor, Lanz, Stare Maszyny i Ciągniki Rolnicze... | FORUM OGÓLNE | PORADY I WSKAZÓWKI
Autor docieranie po kapitalce
~URSI
Użytkownik

Dodane dnia 07-07-2016 21:36
Witam Was!
Od kilku ładnych lat śledziłem forum jako "no name", ale z racji dylematu postanowiłem się zalogowaćhappy

Mam w rodzicie Ursusa 330 po kapitalce (wał, tuleje, tłoki)...
Jak go dobrze dotrzeć?

W necie znalazłem info zaczerpnięte niby z instrukcji:
1. W ciągu 10 pierwszych motogodzin pracy obciążać do 1/4 mocy znamionowej;
2. W ciągu kolejnych 20 motogodzin obciążać ciągnik do 1/2 mocy znamionowej;
3. W ciągu kolejnych 20 mth (do 50 motogodzin) obciążać ciągnik do 3/4 mocy znamionowej;

czyli jakich obrotów mam używać na 4,5, czy 6-tym biegu przez pierwsze 10, kolejne 20 i kolejne 20 mth?
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: docieranie po kapitalce
~Tajfun
Użytkownik

Dodane dnia 16-07-2016 22:32
Witam.
Wał, tuleje tłoki to nie jest żadna kapitalka.
Skoro była wykonana poważna naprawa bieżąca silnika to wskazane było by docieranie silnika tak jak po wykonaniu pełnej NG. to jest do 50 mh. ociążenie do 50% mocy od 75 mh pełną moca.
Jeżeli Będziesz stosował się to zaleceń fabrycznych docierania nowych ciągników to tym lepiej dla Twojego silnika.
Nie wskazane jest docieranie silnika na postoju.

Pozdrawiam.
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: docieranie po kapitalce
~krypton
Użytkownik

Dodane dnia 17-07-2016 00:29
Tak z ciekawości zapytam - dlaczego docieranie silnika na postoju jest niewskazane , bo nie kumam? A kolega URSI chyba jednak zrobił kapitalkę bo oprócz wymienionych wału tłoków i cylindrów napisał "...." . Myślę że reszta się w tym zawiera.



Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: docieranie po kapitalce
~Roman1313
Użytkownik

Dodane dnia 17-07-2016 17:35
Podaje za instrukcją obsługi:

1/4 mocy-
odpowiada to pracy w polu: lekkie bronowanie, płytkie uprawy pielęgnacyjne na glebach lekkich
pracy w transporcie: jazda z przyczepą z ładunkiem 1 tony po twardej nawierzchni o małym spadku

1/2 mocy-
odpowiada to pracy w polu: bronowanie, płytkie uprawy pielęgnacyjne
pracy w transporcie: jazda z przyczepą z ładunkiem 2 tony na niskich biegach

od 1/2 do 3/4 mocy-
odpowiada to pracy w polu: średnia orka pługiem 2-skibowym na lżejszych glebach, podorywka pługiem 5-skibowym na glebach lekkich
pracy w transporcie: jazda z przyczepą z ładunkiem 2-3 tony stosując w czasie ostatnich godzin wyższe biegi
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: docieranie po kapitalce
~Tajfun
Użytkownik

Dodane dnia 22-07-2016 21:40
Witam.
Wracając do tematu docierania silnika na postoju i obciążenia silnika po NG to chcę powiedzieć ze producenci silników i wykonawcy NG nie zalecają aby silnik był docierany na postoju napisałem nie zalecają ale też i nie zabraniają.
Jak mnie uczono w ZPC Ursus na szkoleniach serwisowych silnik lepiej będzie dotarty jeżeli będzie docierany w ruchu ze zmiennymi obciążeniami i zmiennymi obrotami a siedząc za kierownicą na bieżąco śledzimy wskazania wskażników czego nie ma przy docieraniu silnika na postoju.
A jeżeli chodzi o obciążenia przy docieraniu silnika czy też całego ciągnika to instrukcję podają różnie zależnie od typu czy producenta ale wszystkie są bardzo podobne są również takie które są dotarte lub częściowo dotarte.
Tak czy inaczej jeżeli się będzie docierało silnik w/g określonej instrukcji i się go nie będzie przegrzewało ani też wpuszczało na max obroty to na pewno silnik będzie dotarty dobrze.

Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: docieranie po kapitalce
~krypton
Użytkownik

Dodane dnia 22-07-2016 22:36
Q...rcze!! czegoś tu nie kumam. Czyżby Ursus miał inną ideologię niż inni producenci silników? Mnie uczono że przed montażem silnik powinien sobie pochodzić na hamowni ok 1 godz zanim go się zamontuje do pojazdu. Robiłem silniki M20 S21 , 24D (Wołga GAZ 24) SW 400, Fiat 132, Fiat 128, nie licząc naszych 115C i dziwię się teraz dlaczego one działały? Może za stary już jestem na te nowości? Reasumując , godzinka pracy na wolnych obrotach przed siemiężnym docieraniem przy pługu nie zaszkodzi. Jak myślicie mam rację?


Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: docieranie po kapitalce
~Mati1
Użytkownik

Dodane dnia 23-07-2016 08:07
Zgadzam się z kryptonem, raczej ciągnik może docierać się na postoju przed tymi pracami polowymi (jeśli chodzi o docieranie samego silnika).


C-355
fb.com/MAPindel Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: docieranie po kapitalce
~marek
Użytkownik

Dodane dnia 23-07-2016 12:42
krypton napisał/a:
Q...rcze!! czegoś tu nie kumam. Czyżby Ursus miał inną ideologię niż inni producenci silników? Mnie uczono że przed montażem silnik powinien sobie pochodzić na hamowni ok 1 godz zanim go się zamontuje do pojazdu. Robiłem silniki M20 S21 , 24D (Wołga GAZ 24) SW 400, Fiat 132, Fiat 128, nie licząc naszych 115C i dziwię się teraz dlaczego one działały? Może za stary już jestem na te nowości? Reasumując , godzinka pracy na wolnych obrotach przed siemiężnym docieraniem przy pługu nie zaszkodzi. Jak myślicie mam rację?

Dokładnie jak piszesz tylko że najpierw silnik nie pracował o ,, własnych siłach" tylko był napędzany silnikiem elektrycznym. Jako ciekawostkę dodam że pomimo ,że silnik niczego nie spalał to jego temperatura dochodziła do 90 st.Takie było tarcie elementów.


Kto pyta nie błądzi
Szukajcie a znajdziecie
Proście,a będzie wam dane.
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: docieranie po kapitalce
~krypton
Użytkownik

Dodane dnia 23-07-2016 22:52
Pozwolę sobie wrócić do tematu docierania silnika. Większość kolegów nadmienia że należy ciągnik stopniowo dociążać pracą cytując instrukcje producenta. pamiętajmy o jednym że rozważamy docieranie silnika po remoncie w starym traktorze. Zapytam - jaki jest sens przestrzegać reżimów producenta mających na względzie docieranie wszystkich przekładni które zostały już dotarte kilkadziesiąt lat temu? Natomiast sam silnik można wstępnie dotrzeć zanim zacznie się go stopniowo obciążać . Tak jak kolega Marek wspominał kiedyś niektóre silniki docierało się wstępnie silnikiem elektrycznym i pomimo braku pracy osiągały temperaturę 90 stopni. Wszystko zależało od dokładności wykonania części. Czy ktoś dziś pamięta że niektóre panewki wylewane z "babitu" trzeba było "skrobać na tusz"? I cos takiego właśnie trzeba było wstępnie dotrzeć a pierwsze minuty pracy takiego silnika miały wpływ na jego żywotność.



Edytowane przez krypton dnia 23-07-2016 22:54
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: docieranie po kapitalce
+Przemo
Użytkownik

Dodane dnia 24-07-2016 07:17
Kolega krypton ma rację panowie i przestańcie pitolic pierdoly, mamy tu przykład klasycznego remontu silnika jaki większość nas wykonuje w naszych perelkach, i nie ma docierania na 1/4,1/2, czy 3/4 mocy pytam który z was z książką na kolanach jeździł i tak docieral? Nawet po remoncie skrzyni? silnik ma wystukać swoje na biegu jałowym, szczególnie diesel w ciągniku czy ciezarowce, myślę kolego że 10 godzin bez dotykania na 700-800 obr.potem możesz się przejechać nie przekraczając 1200 obr/ następne 10 godz oczywiście możesz go przegazować chwilowo do 1800- 200O obr nic mu nie będzie a pomożesz wypluc niespalony olej przez wydech oraz dostać się olejowi w inne części silnika poprzez większe ciśnienie oraz rozbryzg dopiero jak pierścienie się ułoża na cylindrach przestanie rzucać olejem ,ale to lekko po 30-40 godz.ogolnie 50 godz.silnik powinien na spokojnie bez obciążenia wykręcić a potem pomału zapinać taki ciągnik stopniowo do innych prac po 100 godz.smialo możesz zapinać dwójkę grudziadzka i robić orke zimowa na 25 cm.pozdrawiam wszystkich.


Pozdr.Przemoyes


www.mastermet.pl Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: docieranie po kapitalce
~Spidey
Użytkownik

Dodane dnia 10-03-2018 21:06
Krótkie pytanie:
C328 po remoncie: wał korbowy, łożyskowanie skrzyni mostu i zwolnic (tuleje cylindrów/ tłoki robione jakiś czas temu)
ile czasu muszę poświecić na docieranie i jak przeprowadzić je by traktorek śmigał miło confused
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: docieranie po kapitalce
~grzegorz 1969
Użytkownik

Dodane dnia 11-03-2018 10:46
Najważniejsze jest docieranie tuleje i tloki, bo tam jest największe tarcie, ale skoro to wymienione wcześniej to teraz specjalnie już niemusisz uważać, ale oleje po krótkim czasie do wymiany.
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: docieranie po kapitalce
~gumiok
Użytkownik

Ostrzeżeń:4
Dodane dnia 11-03-2018 11:24
pokryncta trochy korbo wpirw by olij sie rozszydl w kanolach bo chudzi lo to bu olyj uszczylnil lud spodu tloki w cylindroch do prawowitygo lodapalunia i wpirw nich se trochy pochodzi byz lobcionzynia a poznij to tysz na poczatku lykkie proce nim robic byz zy tak npisze butowonia stopniuwo tok co 30 godzin procy to jo bym tok robil i bym jyszczy lojij po tym wyminil
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: docieranie po kapitalce
+Przemo
Użytkownik

Dodane dnia 12-03-2018 09:16
Spidey napisał/a:
Krótkie pytanie:
C328 po remoncie: wał korbowy, łożyskowanie skrzyni mostu i zwolnic (tuleje cylindrów/ tłoki robione jakiś czas temu)
ile czasu muszę poświecić na docieranie i jak przeprowadzić je by traktorek śmigał miło confused


Kolego czytaj posty powyżej z uwagą ,gdzie masz juz wytłumaczone i nie zadawaj zbędnych pytań...!???razz


Pozdr.Przemoyes


www.mastermet.pl Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: docieranie po kapitalce
~AndrzejD21
Użytkownik

Dodane dnia 13-03-2018 21:17
Poczytajcie o docieraniu "na ostro", a dowiecie się jak najlepiej dotrzeć układ tłokowy.


______________________________________________
W garażu:
-Dzik 21 1972r, T-800 & "Lis"
-Komar 1969r.
-Ursus C-330/28 przejściówka 1968r.
-DKW SB 200 1935r.

___________________________ Pozdrawiam, Rafał___
Wyślij Prywatną Wiadomość
Skocz do Forum: